Ipsos-Demoskop: Poprawa nastrojów konsumenckich
Zgodnie z oczekiwaniami, we wrześniu nastroje wśród konsumentów uległy poprawie. Był to już trzeci kolejny wzrost wskaźnika WOK.
Wrześniową poprawę nastrojów należy wiązać z ostatnią pielgrzymką Papieża w Polsce. Niemal każdy pobyt Papieża w naszym kraju wywołuje taki efekt.
Wskaźnik optymizmu konsumentów wzrósł za sprawą lepszych ocen sytuacji gospodarczej kraju - zarówno bieżącej jak i przyszłej. Wskaźnik klimatu gospodarczego wzrósł we wrześniu o 7 punktów i przyjmuje obecnie wartość 66 punktów.
Zmniejszeniu uległ natomiast wskaźnik skłonności do zakupów (- 2 pkt.). Choć nadal stosunkowo często obecny okres oceniany jest jako dobry dla zakupów dóbr trwałego użytku, to jednak gorzej niż przed miesiącem ocenili konsumenci sytuację materialną własnych gospodarstw domowych.
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów: 78 pkt.+1 pkt. Klimat Gospodarczy: 66 pkt.+7 pkt. Skłonność do Zakupów: 86 pkt.-2 pkt.