Ipsos-Demoskop: Spadek optymizmu konsumentów
W marcu wskaźnik optymizmu konsumentów stracił jedenaście punktów i przyjął wartość najniższą od 10 lat. Na tak znaczne pogorszenie nastrojów największy wpływ mają stale rosnące obawy przed utratą pracy.
W ciągu ostatniego miesiąca zdecydowanie powiększyła się grupa osób, których zdaniem bezrobocie w najbliższym czasie w naszym kraju będzie rosło. Opinię taką podziela obecnie 76 procent osób. Tylko co dwudziesta osoba jest zdania, że bezrobocie będzie powoli spadać.
Spośród dwóch najważniejszych składowych wskaźnika optymizmu konsumentów największy spadek stał się udziałem klimatu gospodarczego (-18 pkt.). W marcu zdecydowanie zwiększyła się liczba osób negatywnie oceniających zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację gospodarczą w kraju. Wskaźnik skłonności do zakupów stracił w ostatnim miesiącu 6 pkt.
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów: 68 pkt. -11 pkt.
Klimat Gospodarczy: 53 pkt. -18 pkt.
Skłonność do Zakupów: 78 pkt. -6 pkt.
Ostatnie badanie Ipsos-Demoskop przeprowadził między 8 a 11 marca na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 999 Polaków w wieku 15 i więcej lat. Statystyczny błąd oszacowań dla tej liczebności pozostaje nie większy niż (+/-) 3,2% na poziomie ufności 0,95.