Reklama

Jak rozwinąć sklep internetowy?

Polski handel elektroniczny od kilku lat niezmiennie notuje wzrost procentowy wartości krajowego rynku e-commerce. Nie dotknął go kryzys ekonomiczny w latach 2008 - 2009, kiedy to przyszła pierwsza fala zahamowania gospodarczego i Europa skrupulatnie liczyła każdy grosz. W tym czasie, obroty polskiego e-handlu zwiększyły się o 32 proc.

Należy jednak zaznaczyć, że prawie 80 proc. polskich sklepów internetowych odnotowuje ruch niższy niż 50 tys. unikalnych użytkowników miesięcznie. Wybicie się na tym rynku wymaga ciężkiej pracy. Włożony wysiłek będzie jednak szalenie opłacalny, ponieważ wszelkie analizy zachowań konsumenckich wskazują na dalszy rozkwit e-handlu.

Pierwszym krokiem do sukcesu jest uświadomienie sobie, że dotarcie do klienta, spełnienie jego oczekiwań oraz zyskanie jego przychylności i lojalności jest skomplikowanym procesem, na który składa się szereg działań.

Bądź widoczny - działania SEM

Nie możesz pozwolić na to, by twój sklep zaginął pośród innych e-sklepów. Warto zadbać o wysoką pozycję strony oraz podstron z danymi produktami w wynikach wyszukiwania. Przede wszystkim musisz zadbać o to, by treść pojawiająca się na twojej stronie była bogata, logicznie rozmieszczona i co najważniejsze, atrakcyjna dla użytkownika. Ważne są dokładne opisy produktów, a także praktyczne wskazówki umieszczone np. w działach: porady, aktualności, pytania i odpowiedzi.

Reklama

Samodzielne opanowanie technik optymalizacji i pozycjonowania stron internetowych, prowadzenie kampanii marketingowych w wyszukiwarkach, aktualizowanie firmowego bloga i śledzenie kont w social mediach jest nie lada wyzwaniem. Dlatego warto rozważyć powierzenie realizacji tych działań profesjonalistom z branży SEO/SEM i z satysfakcją obserwować, jak strona pnie się w wynikach wyszukiwania.

Bądź prokliencki - reklamacje

Zakupy internetowe łączą się naturalnie ze zwiększonym ryzykiem reklamacji.

Klient podejmuje decyzję o zakupie na podstawie informacji udostępnionych na stronie.

Opis i zdjęcia produktu powinny uczciwie i dokładnie odzwierciedlać rzeczywistość, aby odbiorca nie czuł się oszukany.

Na stronie powinien pojawić się jasny regulamin zakupów. Kopiowanie dokumentu z innej witryny jest niepolecane i potencjalnie szkodliwe dla wizerunku marki. Dodatkowo firma powinna posiadać szczegółowy schemat reagowania na skargi i reklamacje. Pracownicy zajmujący się obsługą klienta powinni wiedzieć m.in. jak szybka ma być ich reakcja, w jaki sposób rozwiązywać konkretne problemy itd.

Każdą sytuację kryzysową można przekuć w sukces firmy. Empatyczne i kulturalne podejście, szczere zainteresowanie powodem niezadowolenia oraz dynamiczne reagowanie na problem pomaga zjednać przychylność klienta i zwiększyć szansę na ponowne odwiedziny w e-sklepie. Pamiętajmy, że urażony, zignorowany klient chętnie dzieli się swymi frustracjami w sieci.

Bądź prokliencki - opakowanie

Zadbaj o taką podstawę, jak porządne opakowanie swojego produktu, aby bezpiecznie dotarł do rąk nowego właściciela. Adekwatne opakowanie dla kupionego produktu jest bardzo ważne. W co innego zapakujemy elektronikę, odzież, książki, płyty, czy rośliny. Dlatego zadbaj o różnego rozmiaru koperty, paczki, folie bąbelkowe i wypełniacze (szczególnie polecany jest wchłaniający ciecze, ognioodporny wermikulit). Opakowanie musi komplementować produkt i pomóc w dostarczeniu go w nienaruszonym stanie. Pamiętaj, że pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz!

Na pytanie: jak ważne jest opakowanie w branży e-commerce, odpowiedział dyrektor zarządzający firmy Rajapack - europejskiego lidera na rynku opakowań.

- Stałą współpracę z Rajapack nawiązują firmy, którym zależy przede wszystkim na budowaniu świadomości marki i które dbają o to, aby ich produkty były zawsze pakowane w sposób zapewniający bezpieczny transport. Istotną kwestią dla naszych Klientów jest szeroki wybór produktów dostępny w naszym e-sklepie, od specjalistycznych opakowań po kartony, tuby i koperty w różnych rozmiarach i kolorach oraz krótki czas realizacji zamówień wynoszący 24/48 h na terenie Polski. Ponadto, nad całym procesem sprzedażowym czuwa zespół profesjonalnych konsultantów, którzy zawsze doradzą w wyborze idealnego produktu - Jarosław Kamiński, dyrektor zarządzający Rajapack.

M-commerce przyszłością zakupów internetowych

Sklep internetowy powinien być dostępny zawsze i wszędzie, bez względu na to gdzie się znajdujemy i z jakiego urządzenia łączymy się z siecią. Wygoda konsumenta jest priorytetem. Według badania "M-commerce w praktyce 2014", zrealizowanego na zlecenie mGenerator.pl, rozwiązania mobilne wprowadziło 24 proc. polskich sklepów internetowych oraz 5,3 proc. firm. Integracja strony z aplikacjami mobilnymi staje się powoli standardem. Inwestycja w zaprojektowanie sprawnej aplikacji sprzedażowej nie jest fanaberią, lecz koniecznością.

Powyższy artykuł prezentuje jedynie kilka kwestii, które są niezbędnymi puzzlami do ułożenia dobrze prosperującego sklepu internetowego. Wieloelementowa układanka cały czas się rozrasta. Sklep internetowy może być genialną platformą kontaktu z klientem oraz skutecznym narzędziem pozyskiwania nowych nabywców. Prowadzenie e-biznesu wymaga kreatywności, dynamiki działań i elastyczności - tu nie ma miejsca na rutynę. Co najważniejsze, żywa, ciągła interakcja z konsumentami pozwala lepiej zrozumieć ich potrzeby i doskonalić jakość oferowanych produktów i usług.

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »