Jak wojna wpływa na działalność polskich firm? 94 proc. z nich przyznaje, że odczuła negatywne skutki konfliktu
Zdecydowana większość firm (94 proc.) odczuła negatywny, słabszy lub silniejszy, wpływ wojny w Ukrainie na przynajmniej jeden obszar swojej działalności. W przypadku 70 proc. - na decyzje związane z podnoszeniem cen - w silnym stopniu wpłynęła agresja Rosji – pisze Polski Instytut Ekonomiczny w „Tygodniku Gospodarczym”.
- 94 proc. przedsiębiorstw odczuwa negatywny wpływ wojny na prowadzoną działalność
- 70 proc. przedsiębiorstw podniosło ceny na produkty lub usługi
- 63 proc. firm ponosi wyższe koszty działalności
- 36 proc. wskazuje na zakłócenia w łańcuchach dostaw
Agresja Rosji na Ukrainę i trwająca już czwarty miesiąc wojna ma negatywne konsekwencje dla życia społecznego i gospodarczego. Dotyka też polskie firmy, które zapytane tuż po wybuchu wojny o zagrożenie, jakie wojna może mieć dla działalności już sygnalizowały swoje obawy. Na początku marca 42 proc. badanych przez PIE i BGK przedsiębiorstw przyznało, że agresja Rosji na Ukrainę może w dużym lub bardzo dużym stopniu zagrozić prowadzonej działalności. Równocześnie 23 proc. nie podzielało takich obaw i chociaż widziały zagrożenie, to stopień jego wpływu na swój biznes określały jako bardzo mały lub mały.
"Z badań przeprowadzonych 1 lipca b.r. wynika, że zdecydowana większość firm (94 proc.) odczuła negatywny, słabszy lub silniejszy, wpływ wojny w Ukrainie na przynajmniej jeden obszar swojej działalności. Skutki wojny dotykają polski biznes bez względu na wielkość firmy czy rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej. Trwająca wojna przekłada się na dużą niepewność sytuacji gospodarczej. Od wybuchu wojny 75 proc. badanych przez nas przedsiębiorstw wskazuje ją jako barierę silnie utrudniającą prowadzenie biznesu" - zauważa Polski Instytut Ekonomiczny w "Tygodniu Gospodarczym".
Skutki wojny przekładają się na reakcje firm, które w obliczu zagrożeń i dynamicznie zmieniającej się sytuacji są często zmuszone do podejmowania określonych działań. Jednym z nich jest podnoszenie cen na produkty lub usługi oferowane przez przedsiębiorstwa. "Z naszych badań wynika, że dla 70 proc. firm na decyzje związane z podnoszeniem cen w silnym stopniu wpłynęła wojna. Częściej na podwyżki cen decydowały się firmy małe (81 proc.) niż duże (63 proc.), a w branżach najczęściej ceny podnosiły przedsiębiorstwa handlowe (79 proc.) oraz TSL (transport-spedycja-logistyka) (74 proc.)" - tłumaczy PIE.
Zdaniem 63 proc. przedsiębiorców wojna silnie wpływa na wyższe koszty prowadzonej działalności, a im większe przedsiębiorstwo, tym więcej firm wskazuje na silny jej wpływ na wyższe koszty. W mikrofirmach udział takich przedsiębiorstw to 57 proc., a w dużych 69 proc. Najczęściej silny wpływ wojny na wzrost kosztów działalności wskazują firmy handlowe (70 proc.), ale również produkcyjne i usługowe (po 65 proc.), TSL (64 proc) oraz budowlane (53 proc.).
"Niewątpliwe wojna przyczynia się do zakłóceń w łańcuchach dostaw oraz do pogorszenia współpracy z kontrahentami" - pisze PIE i podkreśla, że wśród badanych firm silny wpływ wojny na zakłócenia w łańcuchach dostaw wskazuje 36 proc. Częściej dotyczą one firm handlowych (42 proc.), budowlanych (41 proc.) oraz TSL (40 proc.). Jednocześnie, blisko co piąta firma (18 proc.) nie widzi wpływu wojny na zakłócenia w łańcuchach dostaw, w szczególności firmy usługowe - niemal co trzecia (30 proc.) takiego wpływu nie dostrzega" - wynika z badania.
Dość zróżnicowane opinie przedsiębiorców dotyczą kwestii związanej z wpływem wojny na współpracę z kontrahentami. Silny wpływ wojny na pogorszenie współpracy sygnalizuje 19 proc. przedsiębiorstw, a brak wpływu 26 proc. Różnice rysują się wyraźniej w branżach. W handlu więcej firm wskazuje na silny wpływ wojny na pogorszenie współpracy (27 proc.) niż na brak wpływu (22 proc.). W produkcji co piąta firma uważa, że wojna silnie pogorszyła współpracę z kontrahentami i co piąte przedsiębiorstwo wskazuje na brak wpływu wojny na taką współpracę. Natomiast w budownictwie, usługach i sektorze TSL przeważają opinie o braku wpływu wojny na współpracę z kontrahentami.
Co czwarta firma wskazuje, że wojna silnie wpłynęła na niedostateczny popyt na produkty lub usługi oferowane przez przedsiębiorstwo. Czyściej problemy z popytem wskazują mikrofirmy (26 proc.) niż duże przedsiębiorstwa (18 proc.). Najbardziej problemy z popytem w wyniku wojny dostrzegają firmy handlowe (34 proc.) oraz firmy budowlane (30 proc.). Natomiast 27 proc. firm z sektora TSL nie widzi wpływu wojny na popyt oferowanych przez nie usług.
Wojna z natury jest zjawiskiem negatywnym i to nie pozostawia żadnych wątpliwości. Chociaż toczy się za naszą wschodnią granicą, jej konsekwencje widoczne są w Polsce, w tym w polskich firmach. Nikt nie potrafi przewidzieć, jak długo wojna będzie trwała, ale to co już zniszczyła, nie będzie łatwe do odbudowania. Przedsiębiorstwa prowadzące biznes przed wojną z rynkami wschodnimi (Rosja, Białoruś, Ukraina) muszą zmodyfikować lub nawet całkowicie zmienić swoje modele biznesu.