Jak zagospodarować 10 mld PKP?
PKP nie ma żadnej koncepcji zagospodarowania mienia o wartości 10 mld zł. Majątek spółki traci na wartości, a jej zobowiązania rosną - stwierdza Najwyższa Izba Kontroli, która badała stan kolejowej infrastruktury i nieruchomości.
Straty finansowe PKP
" 4 mln zł uszczuplenie środków spółki
" 3,5 mln zł utrata udziałów w fabryce PaFaWag
" 12 mln zł - uzyskane z naruszeniem prawa (wniesienie aportem 5 obiektów niebędących własnością PKP)
" zaniżenie aktywów i pasywów jednego z zakładów o kwotę 51 mln zł
" 6,5 mln zł - poniesione niecelowo koszty utrzymania zbędnych linii kolejowych przekazanych bezpłatnie w zarząd samorządom
" 148 tys. zł - wydatki z naruszeniem prawa
Łącznie nieprawidłowości w wymiarze finansowym wyniosły ponad 78 mln zł. Spółka tylko z tytułu najmu lub dzierżawy utraciła ponad 1 mln zł - m.in. w wyniku bezumownego korzystania z majątku PKP i nienaliczania odsetek. Kontrolerzy dopatrzyli się także zaniżania stawek czynszowych, zawierania umów - w tym także sprzedaży mienia - bez przetargów; niskiego tempa likwidacji obiektów uznanych za zbędne i niewielką skuteczność windykacji należności. Izba zwróciła się do ministra infrastruktury o zmiany prawa, które całościowo uregulują uwłaszczenie PKP. - Spółek jest za dużo, by można nimi było skutecznie zarządzać, działania dla ich konsolidacji należy uznać za kierunkowo dobre - uznała NIK.