Jest szansa na zwrot VAT-u
Już we wrześniu przed Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości (ETS) odbędzie się rozprawa w kolejnej polskiej sprawie. Tym razem dotyczącej ograniczenia w odliczaniu VAT od zakupu samochodów osobowych
Dziś przepisy ustawy o VAT naruszają prawo wspólnotowe w tym zakresie. Niestety, nie trwają żadne prace nad zmianą obowiązujących rozwiązań.
Ministerstwo Finansów konsekwentnie twierdzi, że dzisiejsze przepisy nie naruszają prawa unijnego. Eksperci Ernst & Young są innego zdania: polski ustawodawca źle implementował przepisy unijne dotyczące odliczania VAT od zakupu samochodów osobowych. Wprowadził ostrzejsze regulacje w tym zakresie już po przystąpieniu Polski do Unii, mimo że nie miał do tego prawa. Potrzebna jest pilna zmiana ustawodawstwa w tym zakresie.
- Jeśli przepisy nie zostaną zmienione, a ETS uzna ograniczenia w polskim VAT za niezgodne z przepisami unijnymi, podatnicy będą mieć otwartą drogę do wnioskowania o zwrot części nieodliczonego VAT - argumentują eksperci Ernst & Young.
Spryt ustawodawcy...
Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 53 z późn. zm.) przewiduje, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z tym że w przypadku nabycia, najmu, dzierżawy, leasingu pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t kwotę podatku naliczonego stanowi 60 proc. kwoty podatku naliczonego z tytułu sprzedaży, od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą.
Kwota podatku (a w przypadku umów najmu, dzierżawy albo leasingu - suma kwot podatku w całym okresie użytkowania samochodów i pojazdów) do odliczenia, dotycząca jednego samochodu lub pojazdu, nie może jednak przekroczyć kwoty 6 tys. zł.
Jak tłumaczy Gazecie Prawnej Andrzej Kapczuk, menedżer w zespole VAT Ernst & Young, zmiany w zakresie prawa do odliczenia VAT przy nabyciu samochodów wprowadzone wraz z przystąpieniem Polski do Wspólnoty oraz po tej dacie motywowane były chęcią dopasowania przepisów podatkowych do rzeczywistego stopnia wykorzystania pojazdów do celów służbowych.
Do jakich kontrowersji i komplikacji doprowadziły zaproponowane - uproszczone - przepisy? Co ma kluczowe znaczenie dla określenia, czy polskie przepisy dotyczące odliczeń VAT związanego z nabyciem samochodów osobowych są zgodne z prawem unijnym ? Czy całkowite redefiniowanie zakresu ograniczenia prawa do odliczenia na dzień wejścia w życie VI Dyrektywy, tj. wprowadzenie tzw. wzoru Lisaka - stanowiło naruszenie? Czy państwa członkowskie mogą rezygnować z istniejących ograniczeń prawa do odliczenia ? Jakie rozwiązania funkcjonują na gruncie VAT w różnych krajach ?
Ewa Matyszewska - Więcej: Gazeta Prawna 28.08.2008 (168) ? str.2-3