Kary dla Radia Maryja i Orange Sport za złamanie zakazu o reklamie

30 tys. zł kary dla nadawcy Radia Maryja za emisję ukrytej reklamy i 50 tys. zł kary dla nadawcy Orange Sport za emisję reklamy piwa w czasie chronionym nałożyła Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji.

Z przesłanego we wtorek komunikatu Rady wynika, że ukryty przekaz reklamowy zawierało wystąpienie o. Tadeusza Rydzyka, które wyemitowano na antenie Radia Maryja dwukrotnie 20 września ub.r. Według KRRiT wystąpienie "zawierało sformułowania o zabarwieniu promocyjnym, których celem było osiągnięcie przez nadawcę skutku reklamowego".

"Taki przekaz, niewyodrębniony wyraźnie w programie i nieoznaczony w sposób niebudzący wątpliwości, iż jest reklamą i nie pochodzi od nadawcy, może wprowadzać odbiorców w błąd co do swojego charakteru. Szczególnie rażące jest naruszenie tej ostatniej przesłanki przez nadawcę, który posiada status nadawcy społecznego i (...) nie nadaje przekazów handlowych" - czytamy w komunikacie.

Reklama

Krajowa Rada, decydując się na karę w wysokości 30 tys. zł, uwzględniła - jak podkreślono - możliwości finansowe nadawcy rozgłośni, Warszawskiej Prowincji Redemptorystów, "ale także fakt, że pomimo wezwań do zaniechania działań naruszających prawo oraz dotychczas wymierzonych kar, nadawca nie zaniechał tego typu przekazów, a jego działanie w tym zakresie nabiera charakteru powtarzalnego". Ukrytą reklamę wykazała coroczna kontrola nadawców radiowych prowadzona przez KRRiT.

Pytany, czy nadawca odwoła się od decyzji KRRiT, rzecznik prasowy Warszawskiej Prowincji Redemptorystów o. Piotr Chyła powiedział: - Decyzja zapadła w piątek, więc jest to sprawa świeża, analizujemy ją". "O tym, czy będziemy się odwoływać, czy nie, postanowimy niebawem, po dokonaniu ekspertyz i rozeznań - zaznaczył.

Spółka Orange Polska, nadawca programu Orange Sport, została ukarana w związku z naruszeniem ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Analiza przesłanych przez nadawcę materiałów z 26 października ub.r. wykazała, że o godz. 19:54 - a więc w czasie chronionym - została wyemitowana reklama piwa.

"Telewizja Orange Sport jest programem wyspecjalizowanym w tematyce sportowej, która w odczuciu społecznym kojarzona jest z propagowaniem zdrowego trybu życia. Emitowanie reklamy piwa w czasie ustanowionym przez ustawodawcę jako chroniony, w telewizji o takim profilu jest szczególnie naganne" - podkreśliła Krajowa Rada.

Kara w wysokości 50 tys. zł została wymierzona poniżej górnej wysokości, w związku z m.in. brakiem naruszeń dotyczących emisji audiowizualnych przekazów handlowych. "Przy ustalaniu wysokości kary wzięto również pod rozwagę wyjaśnienia nadawcy oraz informację o zastosowaniu przez niego nowych procedur wykluczających tego typu zdarzenia w przyszłości" - napisała Krajowa Rada.

Nadawca Orange Sport - jak poinformowano PAP w telewizji - również nie podjął jeszcze decyzji o odwołaniu.

Kliknij i pobierz darmowy program PIT 2013

PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »