KE uderzyła w big techy. Setki milionów euro kary na Apple i Metę

Komisja Europejska uderzyła w gigantów technologicznych. Nałożyła 500 mln i 200 mln euro kary na Apple i Metę, firmę-matkę Facebooka, Instagrama i WhatsAppa. To pierwsze tak surowe sankcje KE wobec big techów od czasu wejścia w życie nowych regulacji. Obie firmy mają teraz 60 dni na dostosowanie się do przepisów, w przeciwnym razie KE zacznie naliczać dodatkowe kary.

To pierwsze kary nałożone przez Unię Europejską za złamanie DMA (Digital Markets Act - czyli Akt o rynkach cyfrowych). Przepisy zaczęły obowiązywać w marcu 2024 r. Ich celem jest zapewnienie uczciwej konkurencji na rynku UE.

DMA to rozporządzenie Unii Europejskiej, które ma na celu uregulowanie działalności największych firm technologicznych (tzw. "gatekeepers" - strażników dostępu) na jednolitym rynku cyfrowym UE. Akt ma na celu zwiększenie konkurencji na rynku cyfrowym, zapewnienie większej przejrzystość w działaniach dużych platform, a także ochronę prawa użytkowników i przedsiębiorców korzystających z platform cyfrowych. 

Reklama

Przepisy dotyczą największych firm technologicznych, które mają roczny obrót w UE powyżej 7,5 mld euro, co najmniej 45 mln aktywnych użytkowników miesięcznie w UE, a także pełnią rolę "gatekeepera" - czyli są kluczowym pośrednikiem między firmami a konsumentami (np. systemy operacyjne, wyszukiwarki, przeglądarki, komunikatory czy sklepy z aplikacjami).

KE uderzyła w big techy. Setki milionów euro kary na Apple i Metę

Według Komisji Europejskiej firma technologiczna Apple naruszyła przepisy, uniemożliwiając twórcom aplikacji reklamowanie swoich produktów poza należącym do koncernu sklepem internetowym App Store i blokując deweloperom możliwość informowania użytkowników, że mogą oni nabyć dane produkty także za pośrednictwem innych kanałów dystrybucji. Z tego powodu - zdaniem Komisji - konsumenci stracili możliwość korzystania z alternatywnych, nierzadko tańszych ofert, do których mają prawo.

Z kolei w przypadku Mety, KE stwierdziła, że firma - niezgodnie z zapisami DMA - zmuszała użytkowników do tego, żeby wybierali czy wolą, by ich dane wykorzystywane były do celów reklamowych, czy też wolą zapłacić, żeby nie widzieć reklam. W uzasadnieniu decyzji dodano, że firma nie zaoferowała im też innego wyboru, w tym możliwości zdecydowania o tym, jakie dane będą przekazywane firmom reklamowym. 

Meta i Apple mają 60 dni. Następnie KE zacznie naliczać dodatkowe kary

Za naruszenie DMA na obie firmy zostały nałożone kary w wysokości 500 mln i 200 mln euro - poinformowała KE. 

Koncerny mają 60 dni na dostosowanie się do decyzji KE. Jeśli tego nie zrobią, Komisja może zacząć naliczać dodatkowe kary okresowe za zwłokę. 

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Komisja Europejska | big-tech | kara | Apple | Meta
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »