KE uderzyła w big techy. Setki milionów euro kary na Apple i Metę
Komisja Europejska uderzyła w gigantów technologicznych. Nałożyła 500 mln i 200 mln euro kary na Apple i Metę, firmę-matkę Facebooka, Instagrama i WhatsAppa. To pierwsze tak surowe sankcje KE wobec big techów od czasu wejścia w życie nowych regulacji. Obie firmy mają teraz 60 dni na dostosowanie się do przepisów, w przeciwnym razie KE zacznie naliczać dodatkowe kary.
To pierwsze kary nałożone przez Unię Europejską za złamanie DMA (Digital Markets Act - czyli Akt o rynkach cyfrowych). Przepisy zaczęły obowiązywać w marcu 2024 r. Ich celem jest zapewnienie uczciwej konkurencji na rynku UE.
DMA to rozporządzenie Unii Europejskiej, które ma na celu uregulowanie działalności największych firm technologicznych (tzw. "gatekeepers" - strażników dostępu) na jednolitym rynku cyfrowym UE. Akt ma na celu zwiększenie konkurencji na rynku cyfrowym, zapewnienie większej przejrzystość w działaniach dużych platform, a także ochronę prawa użytkowników i przedsiębiorców korzystających z platform cyfrowych.
Przepisy dotyczą największych firm technologicznych, które mają roczny obrót w UE powyżej 7,5 mld euro, co najmniej 45 mln aktywnych użytkowników miesięcznie w UE, a także pełnią rolę "gatekeepera" - czyli są kluczowym pośrednikiem między firmami a konsumentami (np. systemy operacyjne, wyszukiwarki, przeglądarki, komunikatory czy sklepy z aplikacjami).
Według Komisji Europejskiej firma technologiczna Apple naruszyła przepisy, uniemożliwiając twórcom aplikacji reklamowanie swoich produktów poza należącym do koncernu sklepem internetowym App Store i blokując deweloperom możliwość informowania użytkowników, że mogą oni nabyć dane produkty także za pośrednictwem innych kanałów dystrybucji. Z tego powodu - zdaniem Komisji - konsumenci stracili możliwość korzystania z alternatywnych, nierzadko tańszych ofert, do których mają prawo.
Z kolei w przypadku Mety, KE stwierdziła, że firma - niezgodnie z zapisami DMA - zmuszała użytkowników do tego, żeby wybierali czy wolą, by ich dane wykorzystywane były do celów reklamowych, czy też wolą zapłacić, żeby nie widzieć reklam. W uzasadnieniu decyzji dodano, że firma nie zaoferowała im też innego wyboru, w tym możliwości zdecydowania o tym, jakie dane będą przekazywane firmom reklamowym.
Za naruszenie DMA na obie firmy zostały nałożone kary w wysokości 500 mln i 200 mln euro - poinformowała KE.
Koncerny mają 60 dni na dostosowanie się do decyzji KE. Jeśli tego nie zrobią, Komisja może zacząć naliczać dodatkowe kary okresowe za zwłokę.