Kiedy należy ci się odszkodowanie
Nie dostałeś rachunku za prąd, a do operatora komórkowego nie dotarło twoje wymówienie umowy i poniosłeś z tego powodu straty? Nie zawsze możesz powiedzieć, że wszystkiemu winna Poczta.
Nie można np. zrzucić winy na Pocztę, za to, że nie zapłaciliśmy w terminie rachunku za telewizję kablową, internet, czy inne usługi, za które zobowiązani jesteśmy uiszczać należność w określonych z góry terminach i kwotach - wyjaśnia Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Dlaczego? Ponieważ faktura, jaką dostarcza nam Poczta nie jest wezwaniem do zapłaty, ale przypomnieniem, że zbliża się termin płatności.
Czytaj umowę
A co z rachunkami np. za telefon, których wysokość zmienia się z każdym miesiącem w zależności od wydzwonionych impulsów? Albo za gaz, lub prąd w przypadku osób, które nie płacą ryczałtem? Czy klient TP SA może domagać się od Poczty odszkodowania, ponieważ operator naliczył mu karne odsetki za to, że nie zapłacił na czas za telefon? Niekoniecznie. Często w umowach znajduje się zapis, że jeśli faktura nie zostanie dostarczona do klienta wtedy ma on obowiązek powiadomić o tym fakcie dostawcę usługi. "Naruszenie tego obowiązku może skutkować poniesieniem negatywnych konsekwencji przewidzianych w umowie (na przykład naliczenie odsetek karnych) - przestrzega UOKiK.
Nie wszystko jednak stracone. Umowa umową, ale w takiej sytuacji można podeprzeć się także przepisami kodeksu cywilnego regulującymi zakres odpowiedzialności wierzyciela przy wykonywaniu zobowiązania.
Zdaniem UOKiK, jeśli nasz kontrahent zdając sobie sprawę z występujących problemów z przesyłaniem korespondencji, nie podejmą żadnych działań mających na celu dostarczenie faktury w inny sposób, a następnie naliczy odsetki lub wyciągną inne negatywne konsekwencje w związku nieopłaceniem rachunków we wskazanym terminie, to będzie istniała podstawa do uchylenia się od spełnienia tych żądań poprzez postawienie zarzutu braku należytej staranności, braku współdziałania w wykonaniu zobowiązania.
Odszkodowanie na osłodę
Jeszcze inaczej jest w sytuacji, kiedy to nadana przez nas korespondencja z powodu strajku nie dotarła do adresata. Zgodnie z kodeksem cywilnym oświadczenie woli jest skuteczne, jeżeli doszło do drugiej strony w taki sposób, że mogła ona zapoznać się z jego treścią. W pewnych sytuacjach, jeżeli przesyłka nie zostanie dostarczona w określonym terminie, na przykład wysłane przez nas pismo o odstąpieniu od kontraktu (m.in. umowy OC, lokaty terminowej, umowy z operatorem telekomunikacyjnym) nasze wypowiedzenie jest bezskuteczne i tym samym umowa zostaje przedłużona na kolejny okres. W takich przypadkach, jeżeli poniesiemy szkodę, przysługuje nam prawo do żądania od Poczty odszkodowania za nienależyte wykonanie umowy.
ET