W skrócie
- Port Gdynia inwestuje 174 mln zł w rozbudowę stanowiska przeładunku paliw płynnych.
- Modernizacja pozwoli na obsługę większych tankowców i podwojenie przepustowości do 6 mln ton rocznie.
- Projekt ten w istotny sposób zwiększy bezpieczeństwo energetyczne Polski.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
Rozbudowa Stanowiska Przeładunku Paliw Płynnych to projekt o wartości ok. 174 mln zł brutto, który jest jednym z kluczowych przedsięwzięć infrastrukturalnych w polskich portach morskich.
Dwa razy większe przeładunki w Porcie Gdynia
Modernizacja stanowiska istotnie zwiększy możliwości przeładunkowe Portu Gdynia - podniesie parametry obsługiwanych jednostek do 170 tys. DWT (jednostka, w której wyrażana jest nośność statku) i podwoi roczną przepustowość do 6 mln ton.
"Zaczynamy kolejną strategiczną inwestycję w polskich portach! Ruszamy z rozbudową stanowiska przeładunku paliw płynnych w Porcie Gdynia. Dzięki pogłębieniu akwenu do 16 m i wydłużeniu stanowiska do 300 m do Gdyni będą zawijać największe tankowce wpływające na Bałtyk" - napisał na platformie X wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
Inwestycja w gdyńskim porcie ma zwiększyć bezpieczeństwo energetyczne Polski
Jak poinformował zarząd gdyńskiego portu, inwestycja ma bezpośredni związek z bezpieczeństwem energetycznym państwa, ponieważ SPPP jest zintegrowane z Bazą Paliw PERN w Dębogórzu. Łączy je 11-kilometrowy rurociąg. Połączenie to składa się na spójny, odporny na kryzysy układ infrastruktury krytycznej, który umożliwi szybkie i stabilne kierowanie paliw w głąb Polski w zmiennych warunkach rynkowych i geopolitycznych.
"Realizujemy jedną z kluczowych inwestycji w zakresie infrastruktury paliwowej w Polsce. Zakres prac jest zaawansowany technologicznie, a prowadzenie robót wyłącznie z wody wymaga perfekcyjnej koordynacji i precyzyjnego planowania" - tak o inwestycji mówi Cezary Łysenko, członek zarządu Budimex, cytowany w komunikacie prasowym.
Inwestycja realizowana jest w formule "zaprojektuj i wybuduj", co oznacza, że Budimex odpowiada za przygotowanie pełnej dokumentacji projektowej z pozyskaniem pozwolenia na budowę oraz za wykonanie robót budowlanych, aż do uzyskania pozwolenia na użytkowanie. Decyzja środowiskowa została już pozyskana przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia.
Dokumentacja wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę ma powstać w ciągu 450 dni, a zakończenie robót - zgodnie z harmonogramem - planowane jest na III kwartał 2028 roku.
Port Gdynia inwestuje w rozwój
"Port Gdynia wchodzi w kolejny etap rozwoju. Równolegle trwają już prace przy nowym terminalu intermodalnym, który wzmocni rolę Polski w europejskich korytarzach transportowych, a dziś uruchamiamy inwestycję kluczową dla bezpieczeństwa energetycznego państwa. Razem tworzą one spójny kierunek zmian - port, który jest nowoczesny, odporny i gotowy na wyzwania kolejnych dekad" - powiedział prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia Piotr Gorzeński.
Port Gdynia równolegle buduje terminal intermodalny, który ma zostać oddany w II połowie 2026 roku (inwestycja obejmuje ok. 2,7 km nowych torów, 30 tys. m kw. placów manewrowych i infrastrukturę zwiększającą udział kolei w obsłudze ładunków), system zasilania statków z lądu (Onshore Power Supply), rozbudowuje też infrastrukturę OZE i prowadzi modernizację energetyczną.











