Kobieta decyduje o wszystkim

Na decyzje finansowe w domu prawie zawsze mają wpływ kobiety. 65 proc. kobiet konsultuje wydatki domowe z partnerem, a 33 proc. podejmuje decyzje samodzielnie. Mężczyźni działają samodzielnie tylko w 2 proc. przypadków.

Takie wyniki badań przedstawił podczas wtorkowej konferencji prasowej prezes A-Z Finanse Mariusz Kacała. Badania, na zlecenie tej firmy doradztwa finansowego, przeprowadził w listopadzie br. Instytut Badań Marketingowych i Społecznych VRG Strategia.

Kacała podkreślił, że badanie zrealizowano na podstawie sygnałów płynących od doradców finansowych, którzy od pewnego czasu wskazują na rosnącą rolę kobiet w podejmowaniu decyzji finansowych w domu. "Kobiety rzeczywiście rządzą planowaniem wydatków. To oznacza szaloną zmianę społeczną" - dodał Kacała.

Reklama

Z badania wynika, że w przypadku kredytów i ubezpieczeń 85 proc. kobiet konsultuje decyzje z partnerem, 15 proc. twierdzi, że podejmuje decyzje samodzielnie.

Z kolei 60 proc. kobiet ma swoje samodzielne konto bankowe w tym samym banku, co ich partner. Zdaniem Kacały można to tłumaczyć tym, że transfer z rachunku partnera jest szybszy w ramach tego samego banku i bez opłat.

Badania wskazały również na dużą ostrożność kobiet w podejmowaniu decyzji finansowych. 80 proc. z nich inwestując wybiera np. takie fundusze, w których nie wszystkie aktywa inwestowane są w akcje. Kobiety wolą fundusze mieszane lub fundusze parasolowe, w których można część środków inwestować w rynek pieniężny czy obligacje. Kobiety chętnie wybierają też produkty strukturyzowane, np. łączące lokatę bankową z funduszem inwestycyjnym.

Jednocześnie - dodał Kacała - kobiety akceptują dłuższy termin inwestowania niż mężczyźni. Z badań wynika, że mężczyźni wybierają nie tylko produkty bardziej ryzykowne, lecz także inwestycje krócej trwające - do trzech lat.

Z doświadczeń doradców wynika też, że kobiety wcale nie mają mniejszej wiedzy niż mężczyźni nt. rynku kapitałowego.

Badania wskazują, że kobiety przy wyborze instytucji finansowych w ogóle nie kierują się opiniami znajomych. 32 proc. z nich kieruje się renomą firmy, korzystają też z promocji.

Kacała dodał, że dane o zmianach na rynku usług finansowych będą też wykorzystywane przez dostarczycieli usług przy konstruowaniu produktów przeznaczonych dla kobiet.

W A-Z Finanse pracuje 160 doradców finansowych. Ok.65-70 proc. z nich to kobiety - poinformował Kacała. W 2007 r. firma chce powiększyć zatrudnienie do 220 osób i zwiększyć aktywa do 100 mln zł, z obecnych 50 mln zł.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: fundusze
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »