Kolej do Balic: Inwestycja, na którą czekają wszyscy pasażerowie

Do tej pory najszybszym sposobem dotarcia z centrum Krakowa do lotniska w Balicach było połączenie kolejowe obsługiwane przez Przewozy Regionalne. Podróż trwała zaledwie 18 minut. Ale to już przeszłość. Do czasu modernizacji linii kolejowej, po której jeździł skład, pasażerowie będą musieli przesiąść się do autobusów MPK. Na komunikację zastępczą nie ma co, na obecną chwilę, liczyć.

Połączenie kolejowe do Balic obsługiwane było autobusem szynowym. Przystanek znajduje się w odległości 250 metrów od międzynarodowego terminalu lotniczego, dlatego dodatkowo między terminalem a stacją kursował darmowy autobus, który dowoził pasażerów bezpośrednio pod terminal. Krakowskie Balice były pierwszy lotniskiem w Polsce z lotniskowym połączeniem kolejowym, i choć posiadało ono swoje mankamenty, jak niezelektryfikowana linia czy spora odległość od terminala, była to przełomowa inwestycja, która wpłynęła na znaczne usprawnienie komunikacji w porcie. Końcowy przystanek w Balicach powstał na terenach jednostki wojskowej. W celu uruchomienia komunikacji kolejowej wykorzystano istniejącą od lat 50. bocznicę, która została awansowana do miana linii kolejowej.

Reklama

Elektryfikacja i nowoczesność

Wraz z pojawieniem się planów dotyczących budowy nowego terminalu na lotnisku, który ma być dostosowany do obsługi ponad dwukrotnie większej liczby pasażerów pojawił się również pomysł dotyczący modernizacji połączenia kolejowego, które - choć dobrze spełniało swoją funkcję - wymagało pewnych poprawek. Jedną z najważniejszych jest właśnie dociągnięcie go pod sam terminal, tak aby pasażerowie, bez problemu mogli poruszać się między stacją a lotniskiem. Ale problemem był również fakt, że na większości trasy był tylko jeden tor, brakowało też trakcji elektrycznej, przez co do lotniska mogły jeździć tylko pociągi spalinowe.

Początkowo modernizacja linii kolejowej z Krakowa na lotnisko w Balicach miała się rozpocząć wiosną 2013 roku. Jednak po zawieszeniu przez wojewodę małopolskiego Jerzego Millera postępowania w sprawie wydania pozwolenia na przebudowę tego odcinka, cała inwestycja mocno się opóźniła. Miller wstrzymał inwestycję na wyraźny wniosek inwestora. Nie wiadomo, dlaczego taki wniosek został w ogóle zgłoszony. Pojawiły się doniesienia, że stało się tak za sprawą braku środków na realizację inwestycji.

Projekt "Budowa połączenia kolejowego MPL "Kraków - Balice" z Krakowem, odcinek Kraków Główny - Mydlniki - Balice" otrzymał na realizację ponad 200 mln zł ze środków Unii Europejskiej. W efekcie prowadzonych prac powstanie 10 kilometrów dwutorowego zelektryfikowanego połączenia kolejowego na odcinku Kraków Główny - Mydlniki - Balice. Dodatkowo zostaną wybudowane nowe oraz przebudowane istniejące obiekty budowlane oraz sieci i urządzenia. Maksymalna prędkość z jaką będą mogły po tej trasie przejeżdżać pociągi pasażerskie to 80 km/h, a dopuszczalny nacisk osi - 221kN.

Ekologiczny transport

Realizacja tej inwestycji pozwoli ograniczyć ruch samochodowy - według prognoz ruchu od 51 tys. pasażerów w 2015 roku do 728 tys. w 2041 roku ma zamiast autem dojeżdżać na lotnisko pociągiem. To ważne z punktu widzenia założeń dotyczących realizacji idei zrównoważonego transportu, gdzie kolej jest jedną z gałęzi odciążającą ruch samochodowy w mieście. Dofinansowanie z UE dla przedsięwzięcia wynosi ponad 204,15 mln zł i będzie realizowane w ramach VII osi priorytetowej POIiŚ - Transport przyjazny środowisku, której głównym celem jest zwiększenie udziału przyjaznych środowisku gałęzi transportu w ogólnym przewozie osób i ładunków.

Kliknij i pobierz darmowy program PIT 2013

Rynek Infrastruktury
Dowiedz się więcej na temat: kolej | inwestycja | Lotnisko Balice | pasażerowie
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »