Kolej dużych prędkości. Inwestycja połączy Polskę z trzema krajami

"DGP" przekazała, że jest szansa, iż na początku kolejnej dekady Polska połączy się nowoczesnymi torami z trzema krajami nadbałtyckimi - Litwą, Łotwą i Estonią. Podróż z Warszawy do Wilna ma potrwać nieco ponad 4 godz., do Rygi ok. 5 godz., a do Tallina niecałe 7 godz.

Jak czytamy w gazecie, trasa Rail Baltica powstaje głównie ze środków wspólnotowych - według założeń Bruksela ma sfinansować aż 85 proc. prac. Ale koszty wciąż rosną i już wiadomo, że sięgną kilkunastu miliardów euro.  

Linia ma służyć do przewozu podróżnych i towarów. Pociągi pasażerskie mają się rozpędzać do 250 km/h, a towarowe do 120 km/h. Wzdłuż trasy w wybranych miejscach powstaną terminale przeładunkowe. Z powodu trwającej wojny w Ukrainie Rail Baltica zyskuje też znaczenie militarne - z szybkich torów mogłyby korzystać transporty wojskowe.

Reklama

Sama koncepcja oznaczałaby znaczące skrócenie obecnego czasu podróży do Litwy, a nawet otworzyłaby bezpośrednie połączenia pomiędzy stolicą Polski a Łotwy i Estonii. Obecnie pociąg z Warszawy do Wilna jedzie ok. 8,5 godziny, natomiast do Rygi i Tallina konieczne jest kilka przesiadek, co znacząco wydłuża czas przejazdu.

Rail Baltica powoli startuje. Pierwsze prace ruszyły już w dwóch krajach

Jak przekazano, po wieloletnich przygotowaniach "zaczynają się rozkręcać roboty w terenie". Na Łotwie w połowie roku prace zacznie konsorcjum trzech firm - francuskiej Eiffage, włoskiej Rizzani oraz polsko-hiszpańskiego Budimeksu. Wygrały one przetarg na realizację 230-kilometrowego odcinka Rail Baltiki, który przetnie niemal cały kraj.  

Na realizację kontraktu wartego 3,7 mld euro mają osiem lat. Roboty potrwają tak długo, bo jeszcze nie są gotowe projekty wszystkich odcinków. Wraz z ukończeniem dokumentacji będzie rozpoczynana budowa kolejnych etapów. 

Gazeta wskazała, że prace przy linii Rail Baltica zaczęły się też w Estonii. Prowadzone są na razie na dwóch odcinkach - w rejonie Tallina i kilkadziesiąt kilometrów na południe od tego miasta. 

Jak dodano, "rozkręcają się też roboty na Litwie". Obecnie prowadzone są na ok. 30-kilometrowym odcinku na północ od Kowna. Trwają przetargi na realizację kolejnych 70 km trasy w stronę Poniewieża i granicy z Łotwą.

W Polsce inwestycja już się rozpoczęła. Pierwsze tory położono między Warszawą a Białymstokiem

"DGP" poinformowała, że od pewnego czasu trwa już też realizacja Rail Baltiki po stronie polskiej. W tym przypadku linia w dużej mierze ma przebiegać po modernizowanych istniejących odcinkach.  

"W tym roku finiszować mają prace między Warszawą a Białymstokiem. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zapowiedziała, że w najbliższych miesiącach ogłosi przetarg na przebudowę odcinka z Białegostoku do Ełku. Prace przewidziane są tam na lata 2025-2028" - napisano. 

"Dla ostatniego odcinka linii Rail Baltica od Ełku do granicy państwa w Trakiszkach pozyskiwana jest decyzja środowiskowa, jest też wykonywany projekt budowlany. Według planów, ten fragment ma w dużej mierze prowadzić nowym śladem. Będzie realizowany w latach 2026-2029" - można przeczytać na łamach dziennika. 

"Na polskim odcinku linii Rail Baltica obowiązywać będą różne prędkości. Między granicą z Litwą a Ełkiem składy mają się rozpędzać do 250 km/h. Dalej z Ełku do Czyżewa za Białymstokiem obowiązywać ma prędkość 200 km/h. Następnie na ok. 100-kilometrowym odcinku do Warszawy pojedziemy z szybkością 160 km/h" - tłumaczy "DGP".  

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: kolej | PKP | Rail Baltica
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »