Kompania Piwowarska oczekuje zmian na rynku piwa

Zdaniem analityków rynku piwa branża oczekuje odbicia po zeszłorocznych stratach. Zapowiada się wzrost spożycia ale i przesunięcia w miejscach jego konsumpcji oraz poszukiwania tańszych produktów w dobrej cenie. Marki ekonomiczne wracają do łask.

Kompania Piwowarska oczekuje, że w tym roku finansowym (1 kwietnia 2014 - 31 marca 2015) na rynku piwa w Polsce nastąpi odbicie sprzedaży zarówno ilościowe, jak i wartościowe - poinformował Andrew Highcock, prezes spółki. Dodał, że Kompania Piwowarska powinna radzić sobie lepiej niż rynek.

"W zeszłym roku finansowym (zakończył się 31 marca 2014 r. - przyp. PAP) polski rynek piwa odnotował 3-proc. spadek. Wpłynęła na to m.in. wysoka baza roku poprzedniego, kiedy mieliśmy Euro 2012, jak również niesprzyjająca piciu piwa pogoda w sezonie wakacyjnym" - powiedział dziennikarzom Highcock.

Reklama

Jego zdaniem, w tym roku rynek może odrobić część zeszłorocznych strat.

- W tym roku możemy powstrzymać spadek wolumenu, który widzieliśmy w zeszłym roku. Na chwilę obecną nie mam powodów, by sądzić, że rynek będzie zachowywał się negatywnie. Wydarzeniem, które powinno stymulować konsumpcję będą Mistrzostwa Świata - powiedział Highcock.

- Wzrost wartościowy powinien być bardziej widoczny niż wolumenowy, ponieważ poziom spożycia na głowę już obecnie jest dosyć wysoki. Chociaż, jeśli letnia aura będzie korzystna, pomoże to także ilościowemu wzrostowi sprzedaży - dodał.

Kompania Piwowarska podała, że w zeszłym roku finansowym wolumen sprzedaży piwa w Polsce spadł do 37,27 mln hl z 38,2 mln hl rok wcześniej. W tym roku spółka przewiduje wzrost do 37,9 mln hl.

Highcock oczekuje, że Kompania Piwowarska będzie się zachowywała lepiej niż rynek.

- To zawsze jest naszą ambicją - powiedział.

W zeszłym roku spadek wolumenu sprzedaży spółki był jednak mocniejszy niż spadek całego rynku i wyniósł 9 proc. Prezes tłumaczy, że ubiegły rok finansowy Kompania Piwowarska rozpoczęła przy bardzo wysokim poziomie zapasów w handlu, związanym z wprowadzeniem w spółce od 1 kwietnia 2013 nowego systemu SAP.

- Na etapie wdrażania nowego systemu należało założyć pewne nieprzewidziane konsekwencje zmiany i stąd decyzja o zapewnieniu wysokich stanów magazynowych w handlu, które pozwoliłyby utrzymać całkowitą płynność działania w obsłudze klientów - dodał.

Mimo słabszego roku Kompania Piwowarska pozostała liderem rynku piwa w Polsce z 36-proc. udziałem. Do portfela marek spółki należą m.in. Tyskie, Żubr, Lech, Dębowe Mocne, czy Redd's. Kompania Piwowarska jest częścią międzynarodowej grupy piwowarskiej SABMiller.

Highcock poinformował, że na europejskim rynku piwa widoczne są zmiany w kanałach sprzedaży, które wpływają negatywnie na marżę.

- Obserwujemy przesunięcie z gastronomii do detalu. Konsumenci częściej spożywają piwo w domu, poszukują jakości w dobrej cenie, a to wymusza na branży przestawienie się na marki ekonomiczne - powiedział. Dodał, że wzrosty są widoczne także w segmentach premium i super-premium. Kurczy się natomiast segment mainstream.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: alkohol | Kompania Piwowarska S.A. | piwo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »