Koniec boomu komputerowego

Ograniczone wydatki na badania i technologie nie przyniosą wielu nowinek. Nasze PC-ty szybko nie pójdą do kosza

Ograniczone wydatki na badania i technologie nie przyniosą wielu nowinek. Nasze PC-ty szybko nie pójdą do kosza

Po 15 latach nieprzerwanego boomu, sprzedaż komputerów osobistych spada. To sygnał, że rynek PC-tów zaczął dojrzewać. Pod koniec października do sprzedaży wchodzi system operacyjny Windows XP, co może spowodować małe ożywienie.

25 października br. rozpocznie się sprzedaż nowego systemu operacyjnego Windows XP przygotowanego przez firmę Microsoft. Jest więc szansa, że będzie to nowy impuls, dzięki któremu ? jak do tej pory bywało ? wzrośnie sprzedaż komputerów PC. Jednak nawet jeśli do tej progresji dojdzie, nie będzie ona aż tak imponująca jak jeszcze kilka lat temu. Po raz pierwszy od 15 lat światowa sprzedaż komputerów osobistych będzie w tym roku niższa niż w poprzednim.

Reklama

Kiedyś PC-ty były motorem napędzającym boom technologiczny. W ostatnich miesiącach pięciu największych producentów komputerów zwolniło tysiące pracowników i znacznie zredukowało wydatki. Nawet Dell Computer po raz pierwszy w swojej 17-letniej historii zasygnalizował, że jego przychody spadną w br. Jeszcze niedawno nadzieje pokładano w Europie, gdzie tylko jedna trzecia mieszkańców posiada komputer osobisty ? w porównaniu z 50 proc. w USA ? ale spowolnienie dotknęło również ten region. Czasy 15-proc. wzrostu sprzedaży, jaką odnotowywał przemysł oprogramowania i komputerów w latach 90. mogą już nigdy nie powrócić. Nie zapowiada się też, że zostaniemy zaskoczeni w najbliższym czasie dużą liczbą innowacji. Producenci PC-tów uwikłani w destrukcyjną wojnę cenową musieli ograniczyć wydatki na badania i rozwój. Jedynie Microsoft i Intel wyłamują się jeszcze z tej grupy. Coraz nowsze wersje oprogramowania Windows, w tym także najnowszy pakiet Office XP, nie wywołują już wielkich emocji i szału zakupów. Większość użytkowników wersji Windows 98 czy Windows 2000 zamierza korzystać z nich jeszcze co najmniej przez najbliższe trzy, cztery lata. Bez dodatkowych funkcji pojawiających się w nowych oprogramowaniach można się z powodzeniem obejść. Przedsiębiorstwa czekają średnio ponad cztery lata by wymienić sprzęt komputerowy.

To więcej niż trzy lata odnotowywane pod koniec lat 90. ? podaje International Data Corp.

Po sprzedaniu w ostatnich 20 latach na całym świecie ponad 500 milionów komputerów, przemysł ten zaczął nabierać cech sektora dojrzałego. Tak jak w przypadku samochodów, telewizorów i innych urządzeń domowych PC-ty mają szansę stać się produktem, który wymienia się tylko wówczas, gdy nie jest on wystarczająco nowoczesny, by wykorzystać popularne nowinki technologiczne, takie jak np. cyfrowe pliki muzyczne.

Teraz tylko znaczny postęp technologiczny może spowodować masowy zakup nowych komputerów. Na to na razie się nie zapowiada, o ile firmy znowu nie zwiększą wydatków na badania i technologie. Według IDC, sprzedaż PC-tów w tym roku zmniejszy się w USA o 10 proc., a w pozostałej części świata nie zmieni się. Z kolei PortWashington twierdzi, że sprzedaż komputerów osobistych w USA spadnie wobec 2000 r. o 21 proc.

Niższe wydatki na badania

Producenci komputerów PC ograniczyli swoje wydatki na badania i rozwój. Jedynie Intel i Microsoft nadal je podnoszą

od lipca 2000 r. do czerwca 2001 r. producenci komputerów PC średnio wydali na badania i rozwój 4,7 proc. wartości swojej sprzedaży, w porównaniu z 10 proc. rok wcześniej

Intel w tym roku wyda 4 mld USD, czyli prawie 15 proc. wartości sprzedaży

Microsoft wyda 4,8 mld USD, o 37 proc. więcej niż w ostatnich dwóch latach

zarówno Intel, jak i Microsoft planują wydać dodatkowo po 500 mln USD w najbliższych 12 miesiącach na promocję ich nowych linii produktowych

Dell na badania wydaje 1,5 proc. wartości sprzedaży, a IBM 5,8 proc.

budżet Compaqa na badania i rozwój wynosi 4 proc. wartości sprzedaży, w porównaniu z 12,5 proc. w 1996 r.

Prawo i Gospodarka
Dowiedz się więcej na temat: technologie | Intel | Ty | wydatki | USA | Microsoft
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »