Koniec z nieuczciwymi loteriami i konkursami
Przed wakacjami do parlamentu powinien trafić projekt zmian w Prawie telekomunikacyjnym, który ma chronić klientów przed nieuczciwymi loteriami i konkursami SMS
Gaj odpowiadała na pytania posłów Dariusza Lipińskiego (PO) i Macieja Orzechowskiego (PO) dotyczące ochrony konsumentów przed nieuczciwymi loteriami i konkursami SMS, tzw. usługami Premium Rate. Za uczestnictwo w takim konkursie można zapłacić nawet kilkadziesiąt złotych.
Jak tłumaczył poseł Lipiński, z doniesień medialnych wynika, że do Urzędu Komunikacji Elektronicznej trafia coraz więcej skarg na nieuczciwe loterie i konkursy SMS. Podkreślał, że osoby składające te skargi często informują, że nie zamierzały uczestniczyć w loteriach i konkursach. "O tym, że taki udział wzięły, dowiadują się często w momencie otrzymania rachunku telefonicznego, często horrendalnie zawyżonego" - mówił poseł.
Według Lipińskiego, takich loterii i konkursów pojawia się w ostatnim czasie coraz więcej. Jego zdaniem najbardziej radykalnym rozwiązaniem tego problemu mógłby być zakaz organizowania, zaś "pośrednim" - nakaz uzyskania jednoznacznej zgody klienta na udział w konkursie w formie pisemnej.
"Jakie działania na rzecz ochrony konsumentów przed nieuczciwymi praktykami w dziedzinie loterii i konkursów SMS-owych zostały w ostatnim czasie podjęte i jakie są plany takich działań w najbliższej przyszłości? Czy istnieje potrzeba wprowadzenia zmian legislacyjnych, które będą lepiej chronić konsumentów?" - pytał poseł.
Gaj przyznała, że w ostatnim półroczu zwiększyła się liczba skarg zgłaszanych na nieuczciwe loterie i konkursy SMS. "Podejmowane są działania w tej sprawie przez Ministerstwo Infrastruktury, Prezesa UKE i Prezesa UOKiK. Główna odpowiedzialność nie spoczywa jednak na operatorach sieci komórkowych, bo oni są jedynie medium, które jest wykorzystywane do dostarczenia usług o podwyższonej opłacie - tzw. Premium Rate - przez organizatorów takich loterii i konkursów" - zaznaczyła.
Przypomniała o inicjatywie powołania tzw. "stołu bez kantów". Od marca w spotkaniach w sprawie nieuczciwych loterii i konkursów SMS biorą udział: przedstawiciele UKE, operatorzy komórkowi i dostawcy usług loterii i konkursów SMS.
Jak powiedziała Gaj, dzięki tej inicjatywie "operatorzy komórkowi mają zamieścić na swoich stronach spis numeracji Premium Rate wraz z informacją o podmiocie pośredniczącym lub usługodawcy, który dysponuje daną numeracją, oraz jego danymi kontaktowymi". "Operatorzy mają również umieścić informację o bezpiecznym korzystanie z tego typu usług" - zaznaczyła. Dodała, że w call center operatorów mają też zostać zatrudnieni pracownicy zajmujący się obsługą klientów, którzy będą mieli pytania, czy też wątpliwości dotyczące tych usług.
Te działania nazwała samoregulacją rynku. "W związku z tym, że skala problemu jest duża, a niekiedy rachunki są horrendalne, podjęliśmy decyzje o wprowadzeniu tych zasad do ustawy Prawo telekomunikacyjne. Obecnie założenia do ustawy zostały przyjęte przez Komitet do Spraw Europejskich, (...) pracujemy nad zmianą ustawy, która niebawem zostanie wysłana do uzgodnień środowiskowych. Myślę, ze przed wakacjami powinna (projekt - PAP) trafić do parlamentu" - zaznaczyła.
Wśród rozwiązań tego projektu wiceminister wymieniła m.in. obligatoryjne informowanie przez dostawców usług o cenie za połączenie oraz możliwość blokowania połączeń wychodzących na numery o podwyższonej opłacie, jak i przychodzących z takich numerów. "Jeśli chodzi o całkowite zakazanie świadczenia takich usług, to myślę, że byłby to przepis prawa idący zbyt daleko. Najpierw chcemy spróbować samoregulacji i przepisów (projektowanej nowelizacji Prawa telekomunikacyjnego - PAP). Nie chcemy tego rynku zamykać, bo są klienci, którzy chcą korzystać z tego typu usług" - zaznaczyła.