W poniedziałek odbyła się konferencja prasowa prezesa grupy Orlen Ireneusza Fąfary oraz ministra aktywów państwowych Wojciecha Balczuna. Została zawarta umowa na dostawy lokomotyw od polskich producentów - między spółką Orlen Kolej, PESĄ i NEWAG oraz PKO Leasing. Podpisano również deklarację ws. zwiększenia udziału polskich firm w strategicznych inwestycjach energetycznych między Orlenem a Ministerstwem Aktywów Państwowych.
PESA i NEWAG dostarczą nowe lokomotywy
Wartość kontraktu obejmującego lokomotywy wynosi ponad 800 mln zł. Ma on zapewnić ponad 5 tys. miejsc pracy. 20 lokomotyw ma dostarczyć PESA, również 20 - NEWAG. W realizacji umowy ma wziąć udział ponad 2500 polskich, średnich i małych firm współpracujących.
Jak poinformowała spółka NEWAG w raporcie po konferencji, dostawy lokomotyw zostaną zrealizowane w 2028 roku i zostaną oddane Orlenowi na podstawie umów leasingu z PKO Leasing. Wartość tej umowy wynosi ponad 438 mln zł netto.
Miliardowe inwestycje Orlenu
- Jesteśmy najszybciej rosnącą spółką energetyczną w Europie i drugą na świecie. (...) Wypracowujemy wysokie zyski i inwestujemy w 21 miliardów złotych w tym roku. A dzisiaj dołożymy do tego kolejny miliard (...). Chcemy, aby te pieniądze stały się impulsem rozwoju kraju, energetyki, firm - powiedział prezes Orlenu Ireneusz Fąfara, który podpisał deklarację ws. zwiększenia udziału polskich firm w strategicznych inwestycjach energetycznych. Drugim sygnatariuszem był Wojciech Balczun, szef resortu aktywów państwowych.
Fąfara zapowiedział, że wkrótce rozpocznie się nowy projekt, o którym szersze informacje będą podawane od 1 stycznia.
- Wychodzimy w teren. Będziemy tworzyli dni dostawców, najpierw w miastach wojewódzkich, w miastach powiatowych, po to, aby udostępnić wiedzę naszym polskim firmom o tym, co robimy, jak robimy, czego oczekujemy, jak można z nami współpracować - podkreślił.
MAP stawia na repolonizację
- Ministerstwo Aktów Państwowych opracowało listę priorytetów na drugą część kadencji. Zgłosiliśmy je do Rady Ministrów i trzy nasze priorytety, które zgłosiliśmy, zostały zaakceptowane i przyjęte, są częścią programu rządu. Podchodzimy do tego znacznie szerzej, nie myśląc tylko o najbliższym kalendarzu politycznym, ale tak naprawdę o budowaniu fundamentów pod nowoczesną, dobrze zorganizowaną, myślącą o własnych przedsiębiorcach gospodarkę i to jest coś, co ma dłuższy horyzont i to jest coś, co jest wynikiem naszych ambicji i myślenia w kategoriach bycia 20. gospodarką na świecie - wskazywał szef MAP Wojciech Balczun.
Podkreślił, że repolonizacja i komponent krajowy w łańcuchach dostaw to jest coś, co dla rządu jest kluczowe.
- Większość tych najważniejszych projektów inwestycyjnych jest realizowana w dużej części przez sektor publiczny, bezpośrednio przez Spółki Skarbu Państwa lub przez różnego rodzaju fundusze dostępne chociażby w ramach KPO i nie wyobrażamy sobie, żeby beneficjentami tego nie były polskie firmy - zapewnił.
Orlen Kolej stawia na współpracę z prywatnymi firmami
Minister ocenił, że zakup polskich lokomotyw przez Orlen Kolej wpisuje się w ten projekt, bazujący na współpracy spółek publicznych i prywatnych.
- Nowoczesne lokomotywy to jest efektywny, bardziej rentowny transport. To jest też rozwój całego sektora. Mamy wiele ambitnych planów związanych z przyszłością spółki Orlen Kolej. Rozmawiamy o tym z zarządem Orlenu, rozmawiamy z radą nadzorczą - poinformował.
Ocenił, że w kraju jest "wielki, ciągle niewykorzystywany potencjał, który może sprzyjać wspieraniu rozwoju kolejowych przewozów towarowych w Polsce".














