Koszty nieopłaconej pomocy prawnej
Referendarz Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego przyznał uczestnikowi postępowania prawo pomocy - zwolnienie od kosztów sądowych i ustanowienie adwokata z urzędu. Na rozprawie w dniu 7 maja 2008 r. ów adwokat złożył wniosek o przyznanie kosztów nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej z urzędu, oświadczając, że nie zostały one uiszczone w żadnej części przez uczestnika.
Wojewódzki Sąd Administracyjny wyrokiem oddalił skargę; w pkt w pkt 3 przyznał od Skarbu Państwa na rzecz adwokata odpowiednią kwotę tytułem kosztów nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej z urzędu.
Pismem z dnia 12 maja 2008 r. adwokat wniósł o przyznanie mu kwoty 17 zł tytułem zwrotu wydatków za opłatę skarbową od pełnomocnictwa. Do wniosku dołączył dowód uiszczenia powyższej kwoty na rachunek Urzędu Miasta. Wojewódzkie Sąd Administracyjny odmówił. Adwokat wniósł zażalenie do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który orzekł:
Stosownie do art. 210 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, strona traci uprawnienie do żądania zwrotu kosztów, jeżeli najpóźniej przed zamknięciem rozprawy bezpośrednio poprzedzającej wydanie orzeczenia nie zgłosi wniosku o przyznanie należnych kosztów. Podkreślenia jednak wymaga, że przepis ten odnosi się do kosztów postępowania między stronami, nie ma natomiast zastosowania do przyznania pełnomocnikowi ustanowionemu z urzędu wynagrodzenia za wykonaną pomoc prawną, należnego mu od Skarbu Państwa na podstawie art. 250 powołanej ustawy. Postanowienie Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 13 sierpnia 2008 roku, sygn. akt I OZ 591/08
Zgodnie z powołanym w tezie orzeczenia art. 250 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi wyznaczony adwokat, radca prawny, doradca podatkowy albo rzecznik patentowy otrzymuje wynagrodzenie odpowiednio według zasad określonych w przepisach o opłatach za czynności adwokatów, radców prawnych, doradców podatkowych albo rzeczników patentowych w zakresie ponoszenia kosztów nieopłaconej pomocy prawnej oraz zwrotu niezbędnych i udokumentowanych wydatków. Naczelny Sąd Administracyjny przypomniał, iż kwota uiszczonej opłaty skarbowej jest niewątpliwie wydatkiem. Art. 6 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej stanowi, że obowiązek zapłaty opłaty skarbowej od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa powstaje z chwilą złożenia dokumentu w sądzie. Jednocześnie, składający pełnomocnictwo jest zobowiązany dołączyć dowód wpłaty należnej opłaty skarbowej najpóźniej w terminie 3 dni od chwili powstania obowiązku jej zapłaty - § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej. W przedmiotowej sprawie Wojewódzki Sąd Administracyjny odmówił adwokatowi przyznania kosztów tytułem zwrotu wydatków poniesionych na uiszczenie opłaty skarbowej od pełnomocnictwa, gdyż uznał, że wniosek adwokata o przyznanie kosztów nieopłaconej pomocy prawnej nie obejmował żądania przyznania kwoty 17 zł tytułem zwrotu wydatków za opłatę skarbową, jako że nie została ona jeszcze uiszczona.
Naczelny Sąd Administracyjny wskazał jednak, że na podstawie protokołu rozprawy nie można było stwierdzić, czy żądanie przyznania kosztów nieopłaconej pomocy prawnej dotyczyło również wydatków związanych z uiszczeniem opłaty skarbowej od pełnomocnictwa. Adwokat wniósł ogólne żądanie o przyznanie kosztów nieopłaconej pomocy prawnej, a Wojewódzki Sąd Administracyjny nie odebrał od niego oświadczenia precyzującego to żądanie. Z akt sprawy wynikało ponadto, iż pełnomocnik skarżącego dokonał opłaty skarbowej w dniu rozprawy, na co przedstawił dowód wpłaty. Biorąc pod uwagę fakt, iż trzydniowy termin do przedstawienia dowodu uiszczenia opłaty skarbowej upływał w dniu 10 maja 2008 r. przypadającym na sobotę, to mając na uwadze treść art. 83 § 2 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, uznać należy, iż czynność ta została dokonana w terminie.