Kraków powalczy o metro

Na budowę pierwszej linii podziemnej komunikacji w Krakowie potrzeba 9-11 miliardów złotych. Jeśli połowę pieniędzy dałaby Unia Europejska, drugą dołożyłby prywatny inwestor - informuje "Dziennik Polski".

Władze Krakowa zgłosiły w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju pomysł budowy pierwszej linii metra. Przedstawiciele urzędu miasta zapytali resort, jakie są szanse na współfinansowanie inwestycji ze środków unijnych przewidzianych na lata 2014-2020.

Jednym z argumentów w rozmowach z ministerstwem są starania Krakowa o organizację igrzysk zimowych w 2022 r. Koszt budowy pierwszej linii metra wschód-zachód szacuje się na 9-11 miliardów złotych, przy założeniu, że będzie miała ok. 17 km długości, w tym ok. 8 km pod ziemią. Aby inwestycja mogła być zrealizowana, dofinansowanie z UE musiałoby wynieść 4-5 mld zł.

Reklama

To jednak dopiero połowa potrzebnej kwoty. Resztę miałby dołożyć inwestor zewnętrzny. Część wyłożonych pieniędzy odzyskiwałby on poprzez zarządzanie metrem, a pozostałe otrzymywałby od miasta przez 30 lat w formie corocznej dopłaty. Jak dowiedział się "Dziennik Polski", jest już firma zainteresowana takim rozwiązaniem.

- - - - -

15 lutego otwarcie podziemnego dworca w Krakowie

Na dzisiejszym spotkaniu zorganizowanym na budowie podziemnego dworca kolejowego w Krakowie został przedstawiony stopień zaawansowania prac wykończeniowych i adaptacyjnych. Obszar podziemnego dworca PKP SA planują oddać do użytku 15 lutego.

Budowa podziemnego dworca kolejowego w Krakowie miała pierwotnie zakończyć się już kilkanaście miesięcy temu, jednak przeciągające się prace, w tym ogłoszenie upadłości przez poprzedniego wykonawcę, zmusiło PKP SA do kolejnego wydłużenia procesu inwestycyjnego. Po półtorarocznym opóźnieniu dzisiaj prace budowlane są już zakończone. Prace wykończeniowe są na tyle zaawansowane, że skupiają się wyłącznie na wykończeniu powierzchni ogólnodostępnej, komercyjnej oraz zaadaptowanie jej dla potrzeb pasażerów i klientów, którzy wynajmą powierzchnię dla swojej działalności.

Zintegrowane Centrum Transportowe ukończone

Współczesna modernizacja dworca zlokalizuje wszystkie funkcje obsługi pasażerów w nowym obiekcie podziemnym, będącym jednym z elementów nowoczesnego Zintegrowanego Centrum Transportu w Krakowie. Dworzec, o powierzchni ponad 10 tys. m kw., usytuowany pod istniejącymi dziś peronami, połączy ze sobą podziemny szybki tramwaj, komunikację autobusową - dalekobieżną i miejską, port lotniczy w Balicach, duży parking nadziemny wraz z postojem taxi oraz centrum handlowe. Oddanie do użytku podziemnego dworca PKP może zostań uznane za ostateczne ukończenie kreacji Zintegrowanego Centrum Transportu w Krakowie.

Wykończenie podziemnego dworca w Krakowie robi pozytywne wrażenie. Pomimo nieukończonych wszystkich prac adaptacyjnych da się dostrzec niezwykłą dbałość o detale. Oznakowanie dworca dla pasażerów i osób niepełnosprawnych jest wyraźne i dobrze zlokalizowane. Współgra ono z oznakowaniem, jakie zostało zastosowane w trakcie modernizacji peronów krakowskiego dworca kolejowego. Kolorystyka wnętrz zachowana jest w spokojnych odcieniach błękitu i bieli, a dodatkowe kolorowe elementy (np. ławki) stwarzają ciekawą kompozycję kolorystyczną. Zastosowanie efektów świetlnych daje ciekawy efekt.

Pomimo iż obszar komercyjny i bezpośrednio związany z obsługą pasażera są połączone, strefy te zostały dyskretnie oddzielone. Obszar komercyjny jest na tej samej kondygnacji co poziom -1 Galerii Krakowskiej, natomiast strefa pasażera znajduje się nieco niżej.

Perony są doskonale połączone z podziemnym dworcem, bowiem każdy z nich ma m.in. dwukierunkowe ruchome schody, odrębne klatki schodowe do podziemnego dworca i do tunelu "Magda", oraz po dwie windy - jedną do podziemnego dworca, a drugą do tunelu, z którego pasażerowie mogą dostać się na antresolę. Dodatkowo peron 1 ma bezpośrednie, dwukierunkowe ruchome schody do przystanku podziemnego Krakowskiego Szybkiego Tramwaju.

Do dworca będzie można dostać się również pochylnią od strony dotychczasowego, starego budynku dworca, tj. z Placu Jana Nowaka Jeziorańskiego, jak również od strony RDA i dawną pochylnią także od strony dworca autobusowego.

Najlepiej "wynajęty" dworzec?

Bliskość centrum handlowego i punktów ważnych dla pasażerów, takich jak dworzec autobusowy i tramwaj, ale również bezpośrednie połączenie z lotniskiem w podkrakowskich Balicach, sprawia, że lokalizacja pomieszczeń podziemnego dworca jest bardzo atrakcyjna z punktu widzenia komercyjnego.

- Dworzec został tak zaprojektowany, by dla pasażera był miejscem przyjaznym i komfortowym. Chcemy, by polskie dworce stawały się miejscem spotkań, stąd taki, a nie inny dobór najemców. Jeżeli chodzi o krakowski dworzec podziemny, obecnie jest to jeden z najlepiej zagospodarowanych dworców w Polsce, jeśli chodzi o wielkość już wynajętej powierzchni - powiedział Jarosław Bator, dyrektor zarządzający ds. nieruchomości PKP SA.

Na dworcu znajdzie się m.in. sklep Biedronka, kilka kawiarni, punkt informacji turystycznej, piekarnia/cukiernia Awiteks, apteka SuperPharm czy drogeria Yves Rocher. Zostanie otwarte Centrum Obsługi Pasażera PKP Intercity wraz z poczekalnią VIP dla pasażerów z biletem na miejsce w wagonie pierwszej klasy. PKP SA uruchomi specjalny system wzmacniający sygnał telefonii komórkowej GSM. Będzie udostępniony bezpłatny internet poprzez WiFi.

Kliknij i pobierz darmowy program PIT 2013

Otwarcie w połowie lutego

Zgodnie z zapowiedziami Jarosława Batora, dworzec 15 lutego ma zostać oddany do użytku pasażerów. Obszar inwestycji czekają jeszcze testy przeciwpożarowe.

Projekt inwestycyjny pn. "Budowa dworca kolejowego Kraków Główny zintegrowanego z miejskim transportem publicznym" został umieszczony na liście podstawowej projektów indywidualnych POIiŚ, a tym samym uzyskał dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Funduszu Spójności.

Wartość całkowita projektu to 130 039 312,00 zł brutto, w tym kwota dofinansowania przez Unię Europejską z Funduszu Spójności - 64 047 558,84 zł netto.

Dominik Lebda, Rynek Kolejowy

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

PAP
Dowiedz się więcej na temat: Kraków | metro | inwestor | metro w Krakowie | Dziennik Polski
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »