Kryzys: Dobra passa naszego kraju będzie utrzymana
W ciągu ostatnich kilku lat doszło do znacznego wzrostu polsko-brazylijskiej wymiany handlowej. Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że w 2011 roku obroty handlowe między tymi dwoma krajami wzrosły o nieco ponad 20 proc., osiągając najwyższy poziom w historii naszych stosunków handlowych.
Miało to związek z dobrą kondycją polskiej gospodarki i wzrostem rodzimego popytu na towary eksportowane przez Brazylię. Nie bez znaczenia była również duża aktywność brazylijskich eksporterów i importerów, która przyczyniła się do osiągnięcia rekordowo wysokich obrotów handlowych przez ten kraj w minionym roku.
Dobra passa w polsko-brazylijskiej wymianie handlowej powinna zostać utrzymana także w 2012 roku i w kolejnych latach, wynika z prognoz opracowanych przez ekonomistów HSBC i firmy badawczej Oxford Economics, którzy przeanalizowali aktywność importową i eksportową 23 krajów świata.
Przewidują oni, że w 2012 roku import towarów z Polski do Brazylii wzrośnie o 59 proc.. Z tym wynikiem Polska może uplasować się na drugim miejscu wśród dziesięciu najszybciej rozwijających się partnerów importowych Brazylii, wyprzedzając pod względem dynamiki wzrostu takie kraje jak Meksyk, Wielka Brytania czy Wietnam.
W kolejnych latach tempo wzrostu sprzedaży polskich towarów na ten największy rynek Ameryki Łacińskiej utrzyma się na dwucyfrowym poziomie, a Polska pozostanie w TOP10 krajów pod względem wzrostu importu do Brazylii. W tym samym okresie (2013-2020) znajdzie się jednocześnie w gronie dziesięciu najszybciej rosnących partnerów eksportowych tego kraju.
Brazylia to jedna z największych gospodarek na świecie oraz kraj zaliczany do BRIC, czołowych rynków rozwijających się, na których skupia się uwaga inwestorów i przedsiębiorców z całego świata. Mimo globalnych zawirowań, gospodarka tego kraju kontynuuje wzrost. Ekonomiści HSBC przewidują, że w 2012 roku wzrośnie o 1,7 proc., a w przyszłym roku o 3,8 proc..
Perspektywy tej gospodarki są obiecujące również w długim okresie. Z analiz przeprowadzonych przez ekonomistów HSBC wynika, że w 2050 roku Brazylia powinna znaleźć się na siódmym miejscu w rankingu największych gospodarek na świecie, generując PKB o wartości ponad trzykrotnie wyższej niż na koniec 2010 roku.
- Polacy są znani w Brazylii ze względu na liczne grono osób polskiego pochodzenia zamieszkujących ten kraj. Coraz bardziej rozpoznawalne są na tym rynku również polskie firmy i towary eksportowe, czego dowodem jest rosnąca wymiana handlowa między tymi dwoma krajami. Niemniej jednak potencjał rozwoju tej współpracy pozostaje niewykorzystany, o czym świadczy póki co niewielki udział Polski w wymianie handlowej Brazylii - uważa Janusz Dedo, prezes zarządu HSBC Bank Polska S.A. i uczestnik misji gospodarczej do Brazylii, towarzyszącej wizycie polskiego Ministra Spraw Zagranicznych w tym kraju.
- Polskie firmy stoją przed ogromną szansą wykorzystania możliwości rozwoju tkwiących w tym dynamicznie rozwijającym się rynku o dużej populacji. Nie tylko w obszarze dóbr konsumpcyjnych skierowanych do rosnącej klasy średniej, ale także w tradycyjnych (przemysł wydobywczy, rolnictwo) i w rozwijających się (produkcja przemysłowa, sektory wysokich technologii, usługi, transport, telekomunikacja) gałęziach tamtejszej gospodarki.
Ważne jest, aby zaprezentować te możliwości polskim przedsiębiorstwom, zachęcać je do nawiązywania kontaktów biznesowych z brazylijskimi partnerami oraz ułatwiać im networking z potencjalnymi kontrahentami z tego rynku. Istotną rolę mogą tu odegrać takie inicjatywy, jak trwająca właśnie misja gospodarcza polskich firm w Ameryce Łacińskiej - dodaje Janusz Dedo.
W ramach tej misji HSBC Bank Polska S.A. oraz HSBC Bank Brasil organizują spotkanie poświęcone warunkom i perspektywom prowadzenia biznesu w Brazylii dla polskich firm, które odbędzie się 29 listopada w siedzibie HSBC w Sao Paulo. W ten sposób bank stara się przybliżyć przedsiębiorcom zainteresowanym ekspansją międzynarodową szanse rozwoju biznesu na najbardziej perspektywicznych rynkach oraz umożliwić im networking z lokalnymi firmami. To element realizacji strategii HSBC, który chce być wiodącym bankiem międzynarodowym w Polsce i na świecie.
opr.MZB