Kto napędza rynek informatyczny

Motorem napędzającym rynek informatyczny w Polsce są duże firmy. Inaczej jest na Zachodzie, gdzie najwięcej na informatykę wydają małe i średnie przedsiębiorstwa. U nas sektorowi MSP po prostu brakuje kapitału na tego rodzaju inwestycje.

Wartość rynku informatycznego rośnie w szybkim tempie. W ubiegłym roku wyniosła ona 17,8 mld zł, a w tym będzie jeszcze wyższa i wyniesie 24,6 mld zł. Motorem napędzającym ten rynek są duże przedsiębiorstwa. Według raportu firmy analitycznej PMR, polski rynek informatyczny w 2005 r. był wart 17,8 mld zł. Do końca 2008 r. rynek ten ma zwiększyć się do 24,6 mld zł, przy czym średnie tempo wzrostu wyniesie 11 proc. rocznie.

W 2008 r. największym segmentem rynku będzie sprzęt (10,5 mld zł), a drugim co do wielkości - usługi (8,9 mld zł). Najmniejszą wartość będzie miał rynek oprogramowania - 5,2 mld zł.

Reklama

Duzi mogą więcej

Z raportu PMR wynika, że na polskim rynku najwięcej na informatykę wydają duże przedsiębiorstwa, zatrudniające ponad 250 pracowników (58 proc. całości wydatków). Mniej na ten cel wydaje administracja publiczna (17 proc.) i odbiorcy indywidualni (12 proc.). Oszczędne są też małe i średnie przedsiębiorstwa, zatrudniające od 1 do 249 osób (13 proc.). W krajach Europy Zachodniej firmy MSP są jednymi z głównych zamawiających nowe oprogramowanie i sprzęt; ich udział w rynku informatycznym wynosi ok. 35 proc.

Na polskim rynku w strukturze wydatków na informatykę spada udział sprzętu. W 1996 r. wydatki na sprzęt stanowiły 67 proc., podczas gdy w 2005 r. - 46,5 proc. W tym samym okresie udział wydatków na usługi wzrósł z 17 proc. do 32,9 proc. W mniejszym stopniu wzrosły wydatki na oprogramowanie - z 16 proc. w 1996 roku do 20,6 proc. w 2005 r.

Jako branże, które będą najwięcej inwestować w informatykę, firmy ankietowane przez PMR wymieniają finanse i bankowość (56 proc.), administrację państwową (51 proc.), telekomunikację (31 proc.) oraz energetykę i gazownictwo (27 proc.).

Brakuje kapitału

Według PMR, pod koniec 2005 r. przychody z działalności informatycznej uzyskiwało w Polsce 10 tys. firm. Większość z nich to mikrofirmy działające na rynku lokalnym i zatrudniające do 9 pracowników.

Na rynku ogólnopolskim w branży informatycznej aktywnych jest 400- 500 firm IT, przy czym 60 największych firm informatycznych generuje ok. 66 proc. przychodów całej branży informatycznej w Polsce.

Według większości ankietowanych przez PMR firm, należy liczyć się z pojawieniem się w ciągu najbliższych dwóch lat na polskim rynku 1-2 dużych zagranicznych firm informatycznych (58 proc. wskazań). Przeciwnego zdania jest 26 proc. firm.

Zdaniem badanych, największymi barierami dla rozwoju rynku informatycznego w Polsce jest brak kapitału na inwestycje IT w firmach (43 proc. wskazań), brak świadomości korzyści inwestowania w IT (39 proc.) i złe prawo (29 proc.). Natomiast szansą dla polskiego rynku IT są: poprawa sytuacji gospodarczej w Polsce (38 proc. wskazań), wykorzystanie funduszy UE przez polskie firmy (34 proc.) i wzrost świadomości w zakresie IT (29 proc.).

Największe firmy na polskim rynku IT według przychodów (2005 r., dane w mln zł)

HP 2.250 Prokom Software 1.844 ABC Data 1.680 Action 1.332 Tech Data 1.277 Incom 1.024 AB 981 Computerland 859 Microsoft 852 IBM 800

INTERIA.PL/PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »