Lipiec miesiącem Motoroli

Niemal 2,5 mln telefonów komórkowych o szacunkowej wartości 1,2 mld zł sprzedano w Polsce w pierwszych siedmiu miesiącach tego roku. Do końca roku nabywców powinno znaleźć kolejne 2 mln komórek, a wartość całego rynku może wzrosnąć do około 2,4 mld zł.

Niemal 2,5 mln telefonów komórkowych o szacunkowej wartości 1,2 mld zł sprzedano w Polsce w pierwszych siedmiu miesiącach tego roku. Do końca roku nabywców powinno znaleźć kolejne 2 mln komórek, a wartość całego rynku może wzrosnąć do około 2,4 mld zł.

Od początku roku do końca lipca na świecie sprzedano ok. 230 mln telefonów komórkowych, co oznacza, że udział Polski w światowym rynku komórek nie przekracza obecnie 1,09 proc.

Tylko w lipcu sprzedano ponad 300 tys. telefonów przenośnych, wynika z badań instytutu GfK Polonia. Niekwestionowanym liderem rynku z udziałem 27,3 proc. jest nadal Nokia, przy czym jej lipcowy udział w polskim rynku odbiega od udziału w rynku światowym po II kwartale br. Drugim dostawcą telefonów komórkowych jest Motorola , której udział w naszym rynku wynosi 20,1 proc. Kolejne miejsca zajmują: Siemens - 19,4 proc., Samsung - 10 proc. i Alcatel - 6,8 proc. Stanowiące od jesieni ub.r. jedna spółkę działy telefonów komórkowych firm Sony i Ericsson, badane są przez GfK oddzielnie i mają odpowiednio 6,4 oraz 5,4 proc. udział w polskim rynku.

Reklama

W Polsce dostępnych jest obecnie niemal 70 modeli telefonów komórkowych produkowanych sprzedawanych przez kilkunastu producentów. 1,2 mld zł, które wart jest rynek nie oznacza, że Polacy tyle wydali na komórki, bo zdecydowana większość z nich sprzedawana jest w promocjach, w których operatorzy dopłacają do aparatów, by potem odebrać sobie inwestycje w postaci rachunków za rozmowy. Tzw. replacement market, czyli liczba telefonów, które trafiają do abonentów w miejsce używanych przez nich obecnie, bądź to w ramach oferowanych przez sieci komórkowe programów wymiany aparatów, bądź kupowanych samodzielnie nadal nie przekracza 18 proc.

Chociaż przeciętna cena sprzedawanej w Polsce komórki wynosi 120-125 euro, to najlepiej sprzedają telefony należące do tzw. low endu, czyli popularne aparaty w cenie oscylującej wokół 150-200 zł.. W lipcu najlepiej sprzedającym się modelem telefonu z tego segmentu była Motorola T 192, która pobiła popularnością Nokię 3310. Pierwszą nabyło 45 tys. osób, drugą ponad 37 tys. Dla porównania sprzedaż najnowszego modelu Motoroli - ekstrawaganckiego V 70, którego cena bez promocji przekracza 2 tys. zł, ledwie przekroczyła 3 tys.

W ubiegłym roku producenci telefonów komórkowych sprzedali w Polsce około 4 mln aparatów o łącznej wartości 1,44-1,58 mld zł. W opinii Motoroli tegoroczna wartość sprzedaży telefonów komórkowych w Europie Centralnej i krajach bałtyckich osiągnie 1,5 mld USD.

Prawo i Gospodarka
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »