Listonosze mają dość ogrodzonych osiedli. Poczta Polska: Nie mogą dostarczać przesyłek
Listonosze mają coraz większy problem z dostarczaniem listów i przesyłek, szczególnie do ogrodzonych osiedli, których z roku na rok przybywa. Problem jest tak duży, że Poczta Polska wystosowała apel do właścicieli budynków. "Powinni zapewnić listonoszom nieutrudniony dostęp do skrzynek pocztowych" - przypomina PP w opublikowanym komunikacie. Wskazała również, co się dzieje w przypadku, kiedy listonosz ma problem z dostarczeniem korespondencji.
Poczta Polska alarmuje, że listonosze mają problemy z dostarczaniem przesyłek szczególnie na ogrodzonych osiedlach. Powodem jest brak dostępu do skrzynek odbiorczych, a czasami także całkowity brak skrzynek oraz brak oznaczenia posesji tabliczkami z nazwą ulicy lub miejscowości i numerem domu.
Problemem listonoszy jest wszechobecne wygradzanie osiedli, które powoduje, że listonosze mają problem z dostaniem się na posesje, a tym samym dostarczeniem korespondencji. W wielu przypadkach skrzynki są umieszczone za bramami ogrodzonych osiedli, gdzie często nie ma kto wpuścić listonosza na klatkę, przez co listonosze "chodzą dookoła nowych blokowisk i nie mogą wejść".
Jak twierdzi Poczta Polska, spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe nie są chętne do udostępniania listonoszom kodów czy kluczy lub też takiego umiejscowienia skrzynek, aby był do nich swobodny dostęp.
Jednym z przykładów jest osiedle w dużym mieście - skrzynki znajdują się za zamkniętymi drzwiami, więc codziennie listonosz jest zmuszony na recepcji odebrać niemal 120 nieoznakowanych kluczyków lub czipów, przy pomocy których próbuje dostać się do miejsc, gdzie znajdują się skrzynki.
Poczta Polska przypomina, że każdy właściciel lub współwłaściciel nieruchomości mieszkalnej albo gruntu, na którym znajduje się budynek mieszkalny, jest zobowiązany umieścić skrzynkę pocztową w łatwo dostępnym miejscu. Kwestię tę reguluje Ustawa prawo pocztowe. Posiadanie skrzynki ma również wpływ na jakość i skuteczność dostarczanej korespondencji.
"Właściciele nieruchomości, na których znajduje się budynek mieszkalny oraz właściciele budynków mieszkalnych są obowiązani umieścić skrzynkę pocztową, która spełnia prawnie określone wymogi. W budynkach jednorodzinnych skrzynka pocztowa powinna znajdować się przed drzwiami budynku lub w ogólnodostępnej części nieruchomości. W budynkach wielorodzinnych, w których są więcej niż trzy lokale, skrzynka musi być ulokowana w części ogólnodostępnej. Każdy lokal to oddzielna skrzynka pocztowa" - czytamy w opublikowanym komunikacie.
Gdy dostęp listonosza do skrzynek pocztowych jest utrudniony, Poczta Polska występuje do właściciela lub współwłaściciela lokalu z prośbą o umieszczenie skrzynek oddawczych zgodnie z obowiązującymi przepisami lub przekazanie "kodów wejściowych" lub kluczy umożliwiających swobodny dostęp.
"Naczelnicy lokalnych struktur Poczty Polskiej współpracują także z urzędami gmin, przypominając ich mieszkańcom o obowiązkach wynikających z powszechnie obowiązujących przepisów" - wyjaśnia PP.