Mały będzie miał trudniej

Sejm przyjął nowelizację ustawy o zmianie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Przewiduje ona wyłączenie z katalogu czynów nieuczciwej konkurencji, które utrudniają innym przedsiębiorcom dostęp do rynku, pobieranie innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży.

Konfederacja Pracodawców Polskich zwraca uwagę na fakt, iż w procesie legislacyjnym złamano zasady dialogu społecznego. W trakcie prac nad ustawą nie uwzględniono stanowiska wszystkich stron zainteresowanych procesem zmian.

Zdaniem KPP, nowelizacja uderzy w szczególności w przedstawicieli drobnego handlu

w Polsce. Dlatego, broniąc interesów mniejszych przedsiębiorców, postulujemy jej odrzucenie w senacie. Poza tym, w wyniku nowelizacji, najmniejsze podmioty funkcjonujące na rynku poniosą bezpośrednie koszty rabatów udzielanych przy zakupie bonów emitowanych przez wielkopowierzchniowe sieci handlowe. Mają one istotną przewagę konkurencyjną wobec mniejszych podmiotów, które są dostawcami towarów i usług: będą więc w stanie narzucić odpowiednio niskie ceny, pozwalające na pokrycie udzielonych rabatów. Oznacza to, że mali kontrahenci będą poddani niekorzystnemu i nieuczciwemu dyktatowi cenowemu. W konsekwencji może to doprowadzić do ich bankructwa.

Reklama

Nowelizacja ta odbije się negatywnie także na polskim rynku pracy, ponieważ mniej podmiotów drobnego handlu oznacza wzrost bezrobocia, a Polska nie może sobie pozwolić na spowolnienie tempa rozwoju gospodarczego, zwłaszcza przy recesji na rynkach zagranicznych.

Założenia zawarte w projekcie nowelizacji dotkną także konsumentów, którzy będą zmuszeni do realizacji bonów tylko w jednej sieci. Wielkopowierzchniowe obiekty handlowe poprzez sprzedaż bonów z rabatem pozyskają dużą liczbę konsumentów. W związku z tym, najatrakcyjniejszy handlowo okres świąteczny będą mogli wykorzystać na zrekompensowanie udzielonych rabatów dodatkowym zwiększaniem marży. Będzie to miało odzwierciedlenie w wysokości cen towarów na półkach super - i hipermarketów w tym okresie.

Efektem obecnej nowelizacji będzie powrót do sytuacji, jaka panowała pod rządami poprzednich przepisów ustawy, czyli premiowania monopolu wielkich sieci. Według Konfederacji Pracodawców Polskich, nowa ustawa przygotowana w interesie dużych sieci handlowych nie jest przyjazna dla małych sklepów, a przede wszystkim dla polskiego konsumenta, mimo że została przedstawiona przez Komisję Przyjazne Państwo z odmienną argumentacją.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Male
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »