Masz telewizor? Zarejestruj się!
W dniu 12 grudnia 2007 roku weszło w życie rozporządzenie Ministra Transportu z dnia 25 września 2007 roku w sprawie warunków i trybu rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych (Dz. U. Nr 187, poz. 1342). Zgodnie z nim dowodem zarejestrowania odbiorników jest wniosek o rejestrację odbiorników radiofonicznych lub telewizyjnych, lub zawiadomienie o nadaniu indywidualnego numeru identyfikacyjnego użytkownikowi odbiorników radiofonicznych lub telewizyjnych.
Natomiast dotychczasowe dowody zarejestrowania odbiorników w formie imiennej książeczki opłaty abonamentowej za używanie odbiorników stanowią dowód zarejestrowania odbiorników nie dłużej niż przez okres dwunastu miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia. Rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych należy dokonywać w placówkach operatora publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 12 czerwca 2003 roku - Prawo pocztowe (Dz. U. Nr 130, poz. 1188, z późn. zm.2)), z wyłączeniem agentów pocztowych. W związku z wejściem w życie nowego rozporządzenia traci moc rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2005 r. w sprawie warunków i trybu rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych (Dz. U. Nr 141, poz. 1190).
Odbiorniki radiofoniczne oraz telewizyjne podlegają zarejestrowaniu w terminie 14 dni od dnia wejścia w ich posiadanie. Na wniosek osoby posiadającej odbiornik, czyli użytkownika operator publiczny dokonuje rejestracji odbiorników. Wzór takiego wniosku określony został w załączniku nr 1 do rozporządzenia. Zadaniem operatora publicznego jest również przyjmowanie wniosków oraz potwierdzenie przyjęcia datownikiem opatrznym podpisem. Oryginał potwierdzonego wniosku operator publiczny wydaje użytkownikowi, zostawiając sobie kopię. Następnie operator publiczny w terminie 14 dni od dnia przyjęcia wniosku musi zawiadomić użytkownika o nadaniu indywidualnego numeru identyfikacyjnego. Wzór tego zawiadomienia określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
Dowodem zarejestrowania odbiorników jest wniosek o rejestrację odbiorników radiofonicznych lub telewizyjnych oraz zawiadomienie o nadaniu indywidualnego numeru identyfikacyjnego użytkownikowi odbiorników. Nie dotyczy to jednak dotychczasowo zarejestrowanych odbiorników w formie imiennej książeczki opłaty abonamentowej za używanie odbiorników, bowiem w tym przypadku imienne książeczki opłaty abonamentowej stanowią dowód zarejestrowania odbiorników nie dłużej niż przez okres dwunastu miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
Dodatkowo operator publiczny w terminie dwunastu miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia musi z urzędu nadać posiadaczom imiennych książeczek - indywidualny numer identyfikacyjny. O nadaniu numeru operator publiczny musi powiadomić użytkownika poprzez przesłanie mu zawiadomienia, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia. W przypadku zmiany danych zawartych we wniosku bądź zgubieniu lub zniszczeniu obydwu dowodów zarejestrowania odbiorników oraz o zaprzestaniu używania odbiorników użytkownik musi niezwłocznie powiadomić operatora publicznego poprzez złożenie w placówce operatora o zaprzestaniu używania odbiorników użytkownik musi niezwłocznie powiadomić operatora publicznego poprzez złożenie w placówce operatora publicznego "Formularza zgłoszenia zmiany danych", którego wzór określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
Obowiązkowi rejestracji nie podlegają odbiorniki radiofoniczne i telewizyjne, które:
- wykorzystywane są wyłącznie przy tworzeniu audycji lub innych przekazów;
- wykorzystywane są wyłącznie do tworzenia, rozpowszechniania lub rozprowadzania programów radiowych lub telewizyjnych, w tym do kontroli jakości rozpowszechniania lub rozprowadzania;
- przeznaczone przez przedsiębiorcę wyłącznie do sprzedaży lub przekazania osobom trzecim do używania na podstawie umów, jeżeli czynności te należą do przedmiotu działalności gospodarczej danego przedsiębiorcy.