MEC: Rynek płatnej telewizji straci 1,5 mln klientów?
Nowe regulacje dotyczące sposobu egzekwowania abonamentu budzą duży sprzeciw klientów płatnej telewizji - szczególnie Cyfrowego Polsatu i nc+. Jak pokazuje badanie MEC, 72 proc. odbiorców kablówek i 75 proc. odbiorców platform jest przeciwnych temu, by ich operator przekazywał Poczcie Polskiej dane osobowe. Duża część wolałaby zrezygnować z kanałów TVP, by uniknąć tego scenariusza, a kilkanaście proc. badanych abonentów płatnej telewizji twierdzi, że po wprowadzeniu przepisów wypowie umowę operatorowi. Gdyby rzeczywiście tak zrobili, rynek płatnej telewizji straciłby blisko 1,5 mln klientów.
Blisko 40 proc. klientów kablówek i platform twierdzi, że rozważy rezygnację z usług operatora w sytuacji, gdy będzie on zobowiązany przekazać ich dane osobowe Poczcie Polskiej.
Odsetek pewnych, że tak postąpią sięga kilkunastu procent i osiąga zbliżone wartości wśród klientów poszczególnych operatorów. Najwięcej - 18 proc. - wynosi wśród klientów nc+ i Multimediów.
Gdyby spełniły się deklaracje badanych, rynek płatnej telewizji musiałby się liczyć z odejściem 1,5 mln klientów (gospodarstw domowych)*.
Gdyby możliwe było usunięcie kanałów Telewizji Polskiej z pakietów telewizyjnych, by uniknąć konieczności przekazywania danych osobowych Poczcie Polskiej i opłacania abonamentu rtv, 67 proc. odbiorców płatnej telewizji zdecydowałoby się na takie rozwiązanie. Najwięcej, bo ponad 70 proc. takich klientów, mają UPC i Vectra.
Te odpowiedzi idą w parze ze wskazaniami, jakie stacje są najważniejsze w ofercie bezpłatnej telewizji - respondenci w badaniu MEC na 10-stopniowej skali określali, na ile ważna jest dla nich obecność poszczególnych kanałów NTC (naziemnej telewizji cyfrowej). Główne kanały TVP mieszczą się wprawdzie w pierwszej dziesiątce rankingu, ale szczególnie wśród klientów kablówek i platform widać dużą polaryzację opinii. Odsetek osób, które przyznawały im maksymalnie 3 punkty na 10-stopniowej skali, jest większy niż tych, którzy określali ważność kanałów TVP na przynajmniej 8 pkt.
Autor: Anita Kaźmierska | źródło: MEC
* liczba gospodarstw domowych z płatną telewizją (kabel lub satelita) wynosi wg badania założycielskiego Nielsena blisko 8,5 mln
MEC realizował badanie w dniach 3-4 czerwca br. metodą CAWI na próbie 1014 telewidzów z dostępem do internetu