Media: Hortex wychodzi z Rosji. Producent mrożonek sprzedał swój biznes
Hortex, polski producent mrożonych warzyw i owoców, sprzedał swoją rosyjską spółkę dostawcy ryb Agama Group - dowiedział się "Kommiersant". Nowy właściciel firmy będzie mógł produkować produkty pod znaną marką do końca roku, później będzie musiał użyć własnego brandu lub wypromować nowy.
O tym, że polski producent mrożonych warzyw i owoców przeniósł 100 proc. udziałów swojej spółki operacyjnej w Rosji, Ortika Frozen Foods, na Agama Group of Companies, dziennik dowiedział się z Jednolitego Państwowego Rejestru Osób Prawnych. Odpowiedni wpis pojawił się tam 11 lipca. Potwierdziło to źródło rynkowe gazety. Hortex i Agama nie przekazywali informacji w tej sprawie.
Hortex prowadził produkcję w Rosji w dwóch fabrykach pod Moskwą i jednej w Karelii. W 2021 roku przychody firmy wzrosły o 11 proc., do 1,1 mld rubli, a strata netto wyniosła 12 mln rubli. Z kolei Agama produkuje ryby i owoce morza. Firma posiada zakład przetwórstwa dorsza, a - wraz z duńskim Royal Greenland - również zakład przetwórstwa krewetek i owoców morza.
Choć Hortex ma w Rosji kontrakty z sieciami i sieć dystrybucji, większość surowca pochodziła z importu lub była kupowana od innych producentów. Z tego powodu rentowność firmy spadła. Wojna w Ukrainie i sankcje nakładane na Rosję zmotywowały wiele zagranicznych podmiotów do wyjścia z rynku rosyjskiego. Nic dziwnego, że na taki ruch zdecydował się też producent mrożonek.
Aleksander Samochwałow, dyrektor zarządzający w firmie Jagody Karelii, twierdzi, że Hortex jeszcze przed wojną planował opuścić rynek rosyjski i szukał nabywców.
Hortex to znana marka na rynku rosyjskim. Tamtejsi eksperci podkreślają, że zakup aktywów firmy przez Agamę to dobry ruch. W czasach kryzysu sprzedaż ryb spada, z kolei mrożonek rośnie, tym bardziej, że ludzie robią zapasy. Taka dywersyfikacja jest dla spółki korzystna.
Gazeta podaje, że marka Hortex najprawdopodobniej zostanie utrzymana w Rosji do końca 2022 r., co wynika z realizacji dotychczasowych kontraktów z sieciami handlowymi, a także biorąc pod uwagę sezonowość produkcji. Po tym czasie Agama będzie musiała produkować produkty warzywne i jagodowe pod własnym znakiem towarowym lub stworzyć nową markę i ją wypromować.
Segment mrożonych warzyw i jagód rośnie w Rosji od kilku lat. Według prognozy BusinesStat, wielkość rynku mrożonych warzyw i owoców w Federacji Rosyjskiej w 2022 roku może osiągnąć ponad 542 tys. ton. W 2021 roku Hortex wyprodukował w tym kraju 8 tysięcy ton produktów.
Monika Borkowska
Zobacz również: