Megafuzja - powstaje spożywczy supergigant
Światowy rynek fuzji i przejęć ożywia się. Jest tak zawsze gdy rośnie gospodarka. Nie inaczej jest z kolejnym ostatnio przejęciem w branży spożywczej - Suntory Holdings Ltd. z Japonii ma dzisiaj ogłosić połączenie z europejską spółką Orangina. Transakcja kosztować ma 2,6 mld euro i dotychczasowym właścicielom Oranginy - amerykańskim firmom private equity Blackstone Group LP i Lion Capital LLP - da 750 mln euro czystego zarobku w trzy lata.
Orangina została wykupiona w 2006 r. za 1,85 mld euro od brytyjskiego Cadbury Schweppes Plc.Teraz trafić ma do Suntory, który chce wzmocnić swą pozycję przed planowanym połączeniem z... rywalem na swoim lokalnym rynku piwa -Kirin Holdings. Jeśli do tego dojdzie powstanie supergigant w światowej branży spożywczej. W tym roku Kirin przejął już dwa browary - australijski Lion Nathan oraz filipiński San Miguel.
Przejęcie Oranginy (oraz m.in. marek Oasis i Schweppes) to zajęcie rynku wartego 1 mld euro. Musi tak być skoro najbardziej od 1992 r. kurczy się japoński rynek piwa - tylko w sierpniu o 6 proc. - a siła jena rośnie (do dolara w 12 miesięcy o 17 proc.)... Rynek napojów bezalkoholowych w 2008 r. urósł o 11 proc. do 416,3 mld USD. Czołówka to CocaCola i PepsiCo. Suntory była 6., japoński browar Kirin 8., Orangina 15. Sprzedaż Suntory w Europie w 2008 r. spadła o 29 proc. do 100 mln USD (o 0,6 proc. w skali globalnej). Firma wytwarza piwa Malt's i Super Magnum Dry oraz whisky Yamazaki Single Malt a także produkty spożywcze. W I półroczu przychody netto spółki spadły o 28 proc.
Marka Orangina została utworzona w 1936 r. przez hiszpańskiego chemika, potem przejęta przez francuskiego giganta z branży alkoholowej Pernod Ricard. Ten sprzedał Oranginę firmie Cadbury w 2001 r.
Krzysztof Mrówka
Czytaj również:
Gospodarka odżywa - znowu megafuzja!
Fuzja warta 16,7 mld USD rozruszała giełdy
Najmniej fuzji i przejęć od 40 lat