Milionowe kary dla firm za nieuczciwą reklamę
Aż 44 proc. konsumentów nie odróżnia, które informacje zawarte w przekazach reklamowych są prawdziwe, a które nie znajdują potwierdzenia w rzeczywistości - wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).
Na przedsiębiorców, którzy stosują nieuczciwe reklamy, każdego roku nakładane są surowe kary. Tylko w 2008 i 2009 r. prezes UOKiK nałożył z tego tytułu kary finansowe w łącznej wysokości ponad 7 mln zł.
- W decyzji kończącej postępowanie oprócz nakazu zmiany praktyki prezes UOKiK może nałożyć karę finansową w wysokości do 10 proc. ubiegłorocznych przychodów przedsiębiorcy - informuje Konrad Gruner z biura prasowego UOKiK.
- Obecnie Urząd prowadzi kilkanaście postępowań sprawdzających, czy praktyki przedsiębiorców nie naruszają prawa - dodaje.
Wysokość nałożonej na przedsiębiorcę kary uzależniona jest od wielu czynników.
- Im większa skala działalności przedsiębiorcy, tym wyższa kara. Jej wysokość powinna pozostawać we właściwej proporcji nie tylko do możliwości ekonomicznych sprawcy, ale także korzyści, jakie osiągnął lub zamierzał osiągnąć - wyjaśnia Monika Piecuch, prawnik z Kancelarii Adwokatów i Radców Prawnych Ślązak, Zapiór i Wspólnicy.
Do tej pory najwyższa kara, jaką nałożył prezes UOKiK za nieuczciwą reklamę, wyniosła ponad 5,5 mln zł. Została ona nałożona pod koniec 2008 roku na bank PKO BP za nieuczciwą reklamę lokaty terminowej pod nazwą Max Lokata.
Małgorzata Kryszkiewicz - Więcej: Gazeta Prawna 21.07.2009