Na czym polega fenomen marketów?

W Polsce dużą popularnością cieszą się nadal tradycyjne sklepy ogólnospożywcze. Ich liczba się zmniejsza, nie jest to jednak proces tak dramatyczny jak w Czechach czy na Węgrzech - uważają eksperci firmy doradczej PricewaterhouseCoopers.

We wtorek eksperci PwC przedstawili w Warszawie wyniki raportu "Zwycięskie marki, najlepsze formy handlu". Celem analizy, przeprowadzonej wśród krajów znajdujących się w procesie transformacji, od Chin po Węgry, było nakreślenie specyfiki czasu transformacji, charakterystyka sektora handlu detalicznego w wybranych gospodarkach, nakreślenie trendów i wyzwań.

W 2003 r. tradycyjnych sklepów spożywczych było w Polsce 115 800, rok później - 115 300. Liczba supermarketów (np. Albert, Leader Price) wzrosła odpowiednio z 924 do 960, hipermarketów (liczących powyżej 2500 m. kw. powierzchni handlowej, np Geant, Auchan, Carrefour) 202 do 240. Liczba dyskontów (dzięki uproszczonej organizacji sprzedaży oferujących niskie ceny, np. Lidl, Biedronka) wzrosła z 1274 do 1357 - informuje PwC. Jak powiedziała ekspert PwC Katarzyna Witaszewska-Król, w Polsce w ciągu minionych 13 lat liczba sklepów wzrosła trzykrotnie. Przede wszystkim rozwijają się sieci super- i hipermarketów oraz sklepów dyskontowych.

Reklama

Król podkreśliła, że choć w najbliższym czasie tradycyjne sklepy ogólnospożywcze mogą spodziewać się konkurencji ze strony dyskontów, to ich liczba gwałtownie nie spada. Z analizy PwC dotyczącej Polski wynika, że w ostatnich latach w Polsce nastąpił spadek udziału wydatków na żywność i napoje. Charakterystyczna - na tle innych transformujących się gospodarek - jest duża lojalność klientów wobec tradycyjnych sklepów. Rośnie również świadomość marki, szczególnie dotyczy to rynku kawy i herbaty.

Najwięcej sklepów należących do sieci jest w centralnej i zachodniej Polsce; najmniej na terenach wschodnich. Jak zauważają eksperci PwC, wynika to w dużej mierze z ogromnej dychotomii zachowań klientów - z jednej strony są coraz bardziej "wyrafinowani" konsumenci z wielkich miast, którzy coraz chętniej i coraz bardziej świadomie sięgają po towary z najwyższej półki; z drugiej strony klienci, dla których podstawową kategorią przy wyborze produktu jest jego cena. Jak jednak zauważają eksperci - można spodziewać się - że w najbliższym czasie sieci detaliczne powstaną w mniejszych miastach, poniżej 100 tys. mieszkańców.

Według PwC w Polsce coraz więcej osób (ok. 20 proc.) zainteresowanych jest tzw. zdrową żywnością, zdecydowana większość z nas deklaruje brak zaufania do jakości mięsa i owoców sprzedawanych w supermarketach - towary te kupuje tam jedynie 22 proc. konsumentów.

Uwaga na bazary:

Większość skontrolowanych sprzedawców oferuje na targowiskach produkty przeterminowane i źle oznakowane - wynika z raportu Inspekcji Handlowej, przekazanego w poniedziałek przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Wątpliwości UOKiK budzi przede wszystkim sposób przechowywania żywności. Z kontroli IH wynika, że jakość oferowanych na targowiskach produktów spożywczych nie poprawia się w porównaniu z latami ubiegłymi. "Przedsiębiorcy oferują produkty, których terminy trwałości zostały przekroczone o kilka miesięcy, a w skrajnych przypadkach nawet o kilka lat" - czytamy w informacji o kontroli. Głównym powodem takiego stanu rzeczy jest nieodpowiednie przechowywanie produktów, szczególnie tych, które muszą być przechowywane w niskich temperaturach. Najczęstszym przykładem naruszania prawa przez sprzedawców na targowiskach jest nieprawidłowy sposób informowania o cenie. Stwierdzono to w przypadku 79 proc. stoisk stałych oraz 57 proc. punktów sprzedaży bezpośrednio z samochodów. Do częstych naruszeń prawa należy także brak stosownych zezwoleń wymaganych w handlu żywnością oraz aktualnych zaświadczeń lekarskich. Jak poinformował UOKiK, na produkty kupione na targowiskach można zgłaszać reklamacje. W przypadku produktów spożywczych obowiązują szczególne przepisy - żywność paczkowaną można kwestionować w terminie 3 dni od otwarcia, natomiast produkty spożywcze sprzedawane luzem - 3 dni od momentu zakupu.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: UOKiK | ekspert | handel | sklepy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »