Najbardziej cenione marki

Reader’s Digest przeprowadził po raz piąty jedno z największych europejskich badań konsumenckich - European Trusted Brands. Najbardziej godne zaufania okazały się w 2004 r. Nokia i Nivea, które w swoich kategoriach zwyciężyły we wszystkich krajach, oraz Visa (nie wygrała tylko w Wielkiej Brytanii).

Reader’s Digest przeprowadził po raz piąty jedno z największych europejskich badań konsumenckich - European Trusted Brands. Najbardziej godne zaufania okazały się w 2004 r. Nokia i Nivea, które w swoich kategoriach zwyciężyły we wszystkich krajach, oraz Visa (nie wygrała tylko w Wielkiej Brytanii).

Badanie przeprowadzono w 14 krajach (4 w Europie Środkowo-Wschodniej), na reprezentatywnej próbie losowej, metodą ankiet pocztowych. Określono 20 popularnych kategorii, m.in. samochód, banki, AGD, PC, kamery, biuro podróży, kosmetyki, napoje, karta płatnicza, ubezpieczyciel, lek, chemia użytkowa.

W sondażu ETB wzięło udział prawie 25 tys. respondentów w tym 1,4 tys. Polaków. W całej Europie wymieniono ogółem 115 tys. różnych nazw marek. Do respondentów należała również ocena marki pod względem jakości, wartości, wizerunku i zrozumienia potrzeb klienta.

Reklama

Od lat niepodważalną pozycję lidera na Starym Kontynencie zajmuje fiński producent telefonów Nokia. Niemal równie doskonale radzi sobie Nivea. Stabilna jest ocena marek w kategoriach sprzętu kuchennego, PC, aparatów fotograficznych, stacji paliw, firm internetowych, biur podróży, banków i ubezpieczycieli, proszków do prania i past do zębów, środków przeciwbólowych i na przeziębienie. Zauważalny jest w Europie lokalny patriotyzm konsumentów do banków i ubezpieczycieli oraz biur podróży.

W porównaniu z poprzednimi badaniami, zauważalna jest utrata pozycji Mercedesa. W Niemczech został on zdetronizowany przez Volkswagena, a w Rosji przez BMW. Zyskuje wyraźnie na znaczeniu w Europie natomiast Toyota (wygrywa w Finlandii i Szwajcarii). Wśród kosmetyków zapachowych widoczne jest pojawienie się w czołówce zaufanych marek Avonu (wygrywa w Czechach, Polsce, na Węgrzech i w Rosji).

Każde państwo biorące udział w badaniu mogło wybrać dodatkowo od 10 do 15 kategorii lokalnych. Belgia, Finlandia, Węgry, Hiszpania, Portugalia, Wielka Brytania wybrały maksymalną liczbę kategorii. Jedzenie dla zwierząt zostało uwzględnione w badaniu aż w 10 państwach. W badaniu w Polsce jako kategorię lokalną dodano wody mineralne.

Artur Stępień

Gazeta Prawna
Dowiedz się więcej na temat: Marek | Nokia
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »