Reklama

Najpunktualniejsze linie lotnicze na świecie

Wybierasz się w tym roku w podróż? Przedstawiamy przewoźników, którzy regularnie przylatują i wylatują zgodnie z rozkładem.

Jeżeli byłeś w zeszłym roku w Japonii, to jedna rzecz jest niemal równie pewna jak to, że w czasie pobytu tam poszedłeś na sushi. Doleciałeś i wyleciałeś o czasie.

Reklama

Pełna lista: 10 najbardziej punktualnych linie lotniczych świata

Lotniska o największym odsetku opóźnień

Najlepsze gadżety w podróży

Jak zdobyć najlepsze miejsca w samolocie?

Jak zbić wysokość opłat lotniskowych

Japan Airlines i ANA otwierają nasze zestawienie najbardziej punktualnych dużych przewoźników oparte na informacjach z platformy internetowej FlightStats stworzonej przez firmę Conductive Technology z Portland w stanie Oregon.

Rzeczą zupełnie niezwykłą w statystykach Japan Airlines, które są punktualne w 91 proc. przypadków, jest to, że taką punktualność osiągnęły przy 215 tys. lotów ciągu roku. Tylko jedna inna linia lotnicza z pierwszej dziesiątki, Lufthansa, odbyła więcej lotów (386 000), natomiast reszta najpunktualniejszych dziesięciu linii odbywała około 150 tys. lotów. Średnia dla pierwszej dziesiątki wynosi 174 tys. lotów.

Niemal równie duże wrażenia robią linie Southwest, choć znalazły się tuż za pierwszą dziesiątką - na pozycji 11. Southwest jest w czołówce listy najpunktualniejszych linii w Ameryce i jak podaje FlightStats ich wskaźnik punktualności sięga 82,5 proc. (83 proc. zdaniem Departamentu Transportu) przy 1,1 mln lotów w 2009 r.

FlightStats prowadzi statystyki najczęściej latających linii. Rekordzistą są linie American z 692 tys. lotów. Większość linii odbywa 200-300 tys. lotów.

Choć punktualność linii Southwest jest imponująca, to niekoniecznie oznacza, że szefowie firmy mają jakiś przepis na sukces. - Istnieją różnice w sposobie zarządzania liniami lotniczymi - wyjaśnia David Stempler, prawnik specjalizujący się w prawie lotniczym, a jednocześnie prezes Stowarzyszenia Pasażerów Linii Lotniczych, organizacji konsumenckiej z siedzibą w Chevy Chase w stanie Maryland. Wskazuje jednak na kilka czynników mających wpływ na czas przylotu samolotu, na które przewoźnik nie ma żadnego wpływu - najważniejszym z nich jest niesprzyjająca pogoda.

Tak olbrzymie linie lotnicze jak Southwest mogą wejść w najbliższych latach do pierwszej dziesiątki, jeżeli w ramach planów Federalnej Administracji Lotniczej poprawy do 2018 r. krajowych systemów kontroli ruchu powietrznego wdrożą system automatycznej kontroli lotu (ADS-B), który jest dla samolotów tym samym co GPS dla samochodów. Sterowany komputerowo system pozwoli amerykańskim przewoźnikom odbywać więcej lotów, zwiększyć wydajność, oszczędzić czas i paliwo, a jednocześnie pomoże amerykańskim pilotom nawigować pomimo niesprzyjającej pogody.

Sporządzając naszą listę najpunktualniejszych linii lotniczych na świecie oparliśmy się na raporcie na temat lotnisk i przylotów przygotowanym przez FlightStats za rok 2009, który ukazał się 5 stycznia 2010 r. Dane do raportu zebrano od lotnisk, linii lotniczych, z systemów rezerwacji lotów oraz od firm z całego świata gromadzących dane. Loty uważane były za punktualne, jeżeli samoloty dolatywały do celu ciągu 15 minut od planowego czasu lądowania. Statystyki FlightStats nie obejmują wszystkich lotnisk i przewoźników na świecie (obecnie poszerzane są o Amerykę Łacińską i Południową). Nie istnieje jedno źródło gromadzenia i oceny danych na temat punktualności lub międzynarodowe standardy w tym zakresie. Dla potrzeb tej listy uwzględniono 50 największych przewoźników pod względem liczby planowanych lotów.

W pierwszej dziesiątce znalazły się dwie amerykańskie linie lotnicze Horizon Air i Chautauqua Airlines, chociaż nigdy nie weszły na listę najpunktualniejszych linii lotniczych w Ameryce, którą stworzono w oparciu o dane amerykańskiego Departamentu Transportu. Linie Horizon, które latają głównie nad północnym Pacyfikiem, są zbyt małe, by zakwalifikować się na tamtą listę (kryterium było obsługiwania co najmniej 20 z 31 najbardziej ruchliwych amerykańskich lotnisk), jednak według FlightStats 86 proc. ze 140 tys. lotów linii Horizon odbyło się w zeszłym roku zgodnie z rozkładem.

Chautauqua nie zakwalifikowała się na drugą listę, ponieważ nie udostępnia swoich danych Departamentowi Transportu. Nawet jeżeli nigdy wcześniej nie słyszałeś o tych przewoźnikach, to istnieje duża szansa, że latając często po USA, podróżowałeś z liniami Chautauqua. Przewoźnik obsługuje codziennie kilkaset lotów międzystanowych linii American, Continental, Delta, Midwest, US Airways i United. W 2009 r. Chautauqua obsłużył 170 tys. lotów, z których niemal 85 proc. odbyło się zgodnie z rozkładem.

Chautauqua ma jednak tę przewagę, że obsługuje loty raczej na mniej ruchliwych lotniskach, a nie na tych największych. Opóźnienia spowodowane są często natężeniem ruchu. Bez względu na to, które linie wybierzemy - im ruchliwsze lotnisko, tym większe ryzyko opóźnienia.

- Staramy się zmniejszyć opóźnienia w oparciu o przewidywane natężenie ruchu - wyjaśnia Victoria Cox, wicedyrektor działu planowania w Federalnej Administracji Lotniczej. Przewiduje się, że w ciągu najbliższych kilku lat coraz więcej osób będzie latało, więc przewoźnicy będą musieli dodać więcej lotów. Dlatego opóźnienia będą jeszcze przez długi czas na porządku dziennym.

Spakować się w jedną torbę

Forbes Staff

ZOBACZ AUTORSKĄ GALERIĘ ANDRZEJA MLECZKI

Dowiedz się więcej na temat: opóźnienia | linie lotnicze | liny | świata | tym | Forbes | linie

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »