Nie ma ucieczki przed gigantomanią
Lotnisko Heathrow pod Londynem. Byliście kiedyś w Terminalu 2? Trzeba szybko zapomnieć. Po 54 latach znikają tamtejsze Europa Building i Queen's Building. Przez te lata obsłużono w nich ponad 316 mln pasażerów, w tym grupę The Beatles w 1964 r.
W tym miejscu za 1 mld funtów powstanie nowy dwuczęściowy terminal z docelową przepustowością 30 mln pasażerów rocznie. Pierwsza część otwarta ma być w 2014 roku i gościć linie lotnicze zreszone w Star Alliance (Lufthansa, Swiss, Austrian, Croatia Airlines i TAP ). Faza druga uruchomiona zostanie w 2019 r. Terminal 2 mieć będzie w sumie powierzchnię 180 tys. m kw. - trzy razy więcej niż teraz, a emisję dwutlenku węgla w wysokości 40 proc. dotychczasowej. W 2019 r. zamknięty zostanie Terminal 1 (wbrew nazwie najstarszy na tym lotnisku był Europa Building, praszczur Terminalu 2, zaprojektowany na 1,2 mln pasażerów rocznie a obsługujący faktycznie 8 mln ludzi rocznie).
Samoloty linii Lufthansa, Swiss, Austrian, Croatia Airlines oraz TAP odlatują teraz z Terminalu 1, maszyny aliansu SkyTeam (m.in. Air France) przeszły do Terminalu 4. Najnowocześniejszą częscią lotniska Heathrow jest światowy hub British Airways - Terminal 5, który w bólach otwarto w zeszłym roku. Może obsłużyć 35 mln pasażerów rocznie. Główny budynek Terminalu 5 jest największą wolno stojącą budowlą w Wielkiej Brytanii. Prace trwały 19 lat i kosztowały 4 mld funtów.
Krzysztof Mrówka
Czytaj również: