Nie tylko urzędy. e-Doręczenia obowiązkowe także dla przedsiębiorców
Przedsiębiorcy również będą musieli korzystać z e-Doręczeń. Ministerstwo Cyfryzacji wydało specjalny komunikat dotyczący przepisów, które wejdą w życie już 1 stycznia 2025 r. Nie tylko urzędy są zobligowane do tego, aby oferować nową formę kontaktu z petentami. Niektórzy przedsiębiorcy już automatycznie będą rejestrowani do usług e-Doręczeń, jednak większość musi pamiętać o terminie 1 października 2026 r.
Nowy Rok przynosi ze sobą szereg zmian, a jedną z nich są e-Doręczenia. Polacy będą mogli łatwiej kontaktować się z urzędami i odbierać listy polecone od urzędników bez wychodzenia z domu niemal w momencie podjęcia decyzji przez właściwy organ. Ministerstwo Cyfryzacji przypomina jednak, że nie tylko urzędy zobligowane są do posiadania specjalnej skrzynki.
Tylko kilka dni dzieli Polaków od wdrożenia nowej usługi cyfrowej, która zmieni jakość kontaktu z urzędnikami. Powodem jest fakt, iż od 1 stycznia 2025 r. powszechny będzie system doręczeń cyfrowych.
"e-Doręczenia to usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego, która wchodzi w życie na szeroką skalę 1 stycznia 2025 roku. Korzystać z niej muszą przede wszystkim urzędy oraz podmioty publiczne" - przekazał Dariusz Standerski, wiceminister cyfryzacji.
Ministerstwo Cyfryzacji wydało specjalny komunikat, gdzie przypomniało, iż e-Doręczenia dotyczą jednak również przedsiębiorców. Niemniej w tym przypadku wdrożenie usługi cyfrowych doręczeń będzie odbywać się stopniowo. Kto automatycznie będzie w pierwszym rzucie otrzymywał specjalną skrzynkę do odbierania pism za pomocą sieci?
e-Doręczenia to obowiązek, który obejmuje także przedsiębiorców. Pierwszy etap wdrażania zakłada, że skrzynki do cyfrowych doręczeń będą otrzymywać podmioty, które wraz z Nowym Rokiem składać wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej oraz będą rejestrować się w Krajowym Rejestrze Sądowym.
Nowi przedsiębiorcy od 1 stycznia 2025 r. muszą posiadać skrzynkę do e-Doręczeń. Jednak w przypadku już działających podmiotów sprawa wygląda inaczej. “Firmy zarejestrowane w CEIDG przed tą datą (01.01.2025 r.) będą miały obowiązek stosowania e-Doręczeń od 1 października 2026 roku" - wyjaśnia Ministerstwo Cyfryzacji.
Przepisy przewidują jednak ważny wyjątek. Podczas aktualizacji danych w CEIDG po 30 czerwca 2025 r. we wniosku o aktualizację pojawi się wymóg podania adresu do e-Doręczeń. Nie da się dokończyć całego procesu bez podania tej informacji.
Założeniami całego systemu jest usprawnienie systemu komunikacji i ograniczenie konieczności bezpośredniego pojawiania się w urzędach. Po 1 stycznia 2025 r. osoby posiadające skrzynkę do e-Doręczeń będą mogły odebrać listy polecone bez wychodzenia z domu.
Resort cyfryzacji przekonuje, iż sprawniejsza wymiana informacja na linii petent-urząd doprowadzi do krótszego czasu załatwiania spraw urzędowych. W opcjach powiadomień możliwe jest sprawdzenie między innymi tego, kto jest nadawcą danej wiadomości. Co ważne, urzędowa korespondencja trafi do adresata nawet w przypadku, gdy dana firma zmieni adres siedziby.
W specjalnym komunikacie resortu pojawia się wskazanie, że zapisy Ustawy o doręczeniach elektronicznych przewidują, iż m.in. prokuratura, czy sądy i służba więzienna będą miały wydłużony okres wprowadzania e-Doręczenia.
Agata Jaroszewska