Niemcy. Pandemia nadal pogarsza nastroje konsumenckie
W efekcie pandemii koronawirusa indeks nastrojów konsumenckich w Niemczech spadnie w listopadzie w porównaniu z październikiem o 1,4 punktu, do minus 3,1 punktu - prognozuje w opublikowanym w czwartek raporcie instytut badań rynkowych GfK z siedzibą w Norymberdze.
- W październiku odczuwalnie zmniejszył się optymizm niemieckich konsumentów - powiedział, komentując zawarte w raporcie dane, analityk GfK Rolf Buerkl. Około trzech czwartych ankietowanych uważa obecnie, że pandemia stanowi duże lub bardzo duże zagrożenie dla gospodarki.
- Szybko rosnące statystyczne wskaźniki infekcji powodują wprowadzanie coraz surowszych restrykcji przeciwepidemicznych - zaznaczył Buerkl. Efektem tego jest wzrost obaw przed ponownym lockdownem w razie, gdyby pandemia wymknęła się spod kontroli. - Odbija się to także na nastrojach konsumentów - wyjaśnił analityk.
Dodał, że nadzieje na poprawę koniunktury są u konsumentów coraz słabsze. Czołowi eksperci ekonomiczni skorygowali już swe prognozy w dół, "a ponadto niektórzy nasi ważni partnerzy handlowi jak Francja, Hiszpania czy Wielka Brytania muszą się zmagać z jeszcze większą liczbą zakażeń" - wskazał Buerkl.
51 proc. ankietowanych w Niemczech przez GfK osób deklaruje, że martwi się lub bardzo się martwi o przyszłość gospodarczych podstaw swej egzystencji.
Publikowane co miesiąc raporty GfK na temat klimatu konsumenckiego w Niemczech powstają na bazie zleconych przez Komisję Europejską wywiadów z około 2 tys. osób.