Niespodzianka na mecie

Po wielomiesięcznych negocjacjach amerykański koncern General Motors postanowił przejąć od Daewoo Motor część jego krajowych fabryk. Amerykanów jednak nie interesują zagraniczne spółki koreańskiej firmy, w tym jej fabryka w Polsce.

Po wielomiesięcznych negocjacjach amerykański koncern General Motors postanowił przejąć od Daewoo Motor część jego krajowych fabryk. Amerykanów jednak nie interesują zagraniczne spółki koreańskiej firmy, w tym jej fabryka w Polsce.

Ogólna wartość transakcji ma przekroczyć 1,2 mld USD, które Amerykanie wyłożą za fabryki Daewoo Motor w Kunsan i Changwon ? napisała wczoraj południowokoreańska gazeta Chosun Ilbo. W zakładach Kunsan buduje się samochody Nubira i Rezzo, fabryka Changwon to dostawca Matizów. Rzecznik GM w Seulu, Kay Lee potwierdził, że więcej szczegółów porozumienia zostanie ujawnionych w piątek.

Sprzedaż Daewoo Motor zostanie pozytywnie odebrana na rynku, niezależnie od ceny - powiedział Aaron Pong analityk z REC Investment Management w Hongkongu. Jego zdaniem będzie to konkretny krok naprzód w restrukturyzacji koreańskich koncernów, chociaż w sumie krok nieduży. Część analityków w Seulu uważa jednak, że jest za wcześnie, aby mówić o tym, że Daewoo Motor został uratowany. Marc Barclay, analityk samochodowy z Samusung Securities Co.

Reklama

przypomina, że w Korei najtrudniej jest zawsze sfinalizować transakcję, bo zawsze pojawiają się jakieś niespodziewane przeszkody.

GM zdecydowało się na przejęcie tylko dwóch najbardziej nowoczesnych zakładów w Korei Południowej, gdyż światowy lider w tej branży chce przede wszystkim utworzyć bazę produkcyjną w tym kraju, który jest drugim największym rynkiem motoryzacyjnym Azji. Wkroczenie do Korei, gdzie importowane pojazdy stanowią zaledwie 1 proc. ogólnej sprzedaży samochodów, to jeden z elementów długofalowej strategii koncernu do 2010 roku. Wobec kurczenia się własnego udziału w amerykańskim rynku ( w ub.r. z 16,2 proc. do 15,2 proc.) samochodowy gigant postanowił do końca dekady zwiększyć swoją obecność na najbardziej dynamicznym rynku Azji z obecnych 4 proc. do 10 proc.

Do przyspieszenia decyzji mógł przyczynić się generalny spadek popytu na samochody w dobie spowolnienia wiodących gospodarek świata oraz dramatyczny wręcz krach na amerykańskim rynku po ataku terrorystycznym z 11 bm. Dealerzy w USA każdego dnia notują spadek obrotów w granicach 23-38 proc.

Kwota transakcji, o której pisze południowokoreańska prasa, jest prawie pięć razy niższa od kwoty 7 mld USD, jaką przed rokiem proponował rywal GM ? Ford Motor Co. za cały południowokoreański koncern zanim wycofał się z rozmów w Seulu. Tym razem GM przejmie tylko dwie fabryki, wyłączając z transakcji najstarszy i największy zakład Daewoo w Bupiong pod Seulem, chociaż podobno zobowiązał się do zakupu całej jego produkcji w ciągu sześciu lat. Wątpliwości i spekulacji dotyczących umowy jest znacznie więcej. Prasa południowokoreańska np. twierdzi, że pakiet obejmuje także 3 zagraniczne spółki Daewoo, chociaż nie ma jasności, czy chodzi o zakłady produkcyjne czy serwis sprzedaży samochodów.

Prawo i Gospodarka
Dowiedz się więcej na temat: niespodzianka | Meta | fabryka | motor | General Motors | koncern | Daewoo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »