Nowa strategia PESA: Pojazdy coraz bardziej zielone
Bydgoska PESA stawia na rozwój, inwestycje i nowe technologie. Chce by wszystkie produkowane przez nią pojazdy były zeroemisyjne i "hydrogen ready", co ma pozwolić na dalszą ekspansję zagraniczną. Strategia PESA z perspektywą 2025+ zakłada między innymi rozwój nowych technologii i narzędzi IT, optymalizację kosztową, przebudowę modelu biznesowego i organizacyjnego grupy; rozwój platformy pojazdów Regio 160 i "zdobycie kompetencji dla produkcji taboru o prędkości powyżej 200 km/h".
- PESA jako największy krajowy producent taboru kolejowego dzięki stabilnemu inwestorowi, jakim jest PFR SA, może skoncentrować się dziś na rozwijaniu nowoczesnych technologii oraz nowych pojazdów odpowiadających potrzebom pasażerów, przemysłu oraz wymogów środowiskowych. Przykładem są lokomotywy z napędem wodorowym lub pojazdy regionalne, które wejdą do eksploatacji w najbliższym czasie. Realizacja tej strategii będzie służyła rozwojowi spółki, czyniąc ją największym producentem nowoczesnego taboru kolejowego w Europie Środkowo-Wschodniej - mówi Paweł Borys, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju.
W tej chwili PESA realizuje produkcję elektrycznych zespołów trakcyjnych ELF2 dla Kolei Małopolskich i Kolei Dolnośląskich, nowego pojazdu 654 dla czeskiego przewoźnika Regio Jet, Linków dla NEB i pojazdów nowej generacji z ekologicznymi silnikami klasy Stage V dla Ceskich Drah, lokomotyw Gama dla RCP, Pol Miedź Trans PCC Intermodal oraz tramwajów dla Śląska, Torunia i rumuńskiego Iasi. W poniedziałek podpisała umowę tramwajów dla kolejnego miasta w Rumunii - Craiova.
- Poprawiliśmy bezpośrednie relacje z przewoźnikami, analizujemy rynkowe trendy, dostosowaliśmy projekty pojazdów do potrzeb klientów, mamy lepsze relacje z poddostawcami i kooperantami, rozpoczęliśmy technologiczny przełom w produkcji, stawiamy na robotyzację i automatyzację, wiarygodnie i zdyscyplinowanie zarządzamy procesami finansowymi i rozliczeniami. Wszystko to tworzy nowy wizerunek PESA - podkreśla Krzysztof Zdziarski, prezes PESA Bydgoszcz.
PESA stawia na pojazdy zeroemisyjne. Najważniejszym projektem wdrażanym do produkcji jest platforma Regio160. Jej głównym założeniem jest jedna standardowa konstrukcja, która dzięki modułowości zabudowy pozwala konfigurować pojazdy o różnych napędach i dostosowanej do potrzeb przewoźnika zabudowie. W ramach Platformy Regio160 zaprojektowano różne typy pojazdów - ezt zasilany z trakcji, ezt z dodatkową baterią czy np. ezt zasilany z trakcji i ogniwa wodorowego, który może być wykorzystywany zarówno na liniach zelektryfikowanych, jak i pozbawionych trakcji. Rozwijane będą również projekty związane z napędami wodorowymi - lokomotywa manewrowa zasilana z ogniw wodorowych zostanie zaprezentowana na targach TRAKO, a zebrane przy jej produkcji doświadczenia zostaną wykorzystane w rozpoczętych już pracach nad wodorowym pojazdem pasażerskim.
PESA przygotowuje się również do produkcji pojazdów z prędkościami powyżej 200 km/h. Te projekty spółka będzie realizować z partnerami zewnętrznymi, nie wyklucza współpracy zarówno z dostawcami gotowych rozwiązań czy technologii, jak i z producentami taboru.
- Nawiązujemy współpracę z kolejnymi partnerami technologicznymi, także zagranicznymi, którzy mają doświadczenie między innymi w realizacji projektów kolei dużych prędkości, czy implementacji technologii wodorowych - dodaje Zdziarski.
W najbliższych latach firma chce także wzmacniać swoją pozycję jako producenta tramwajowe -ekspansja na kolejne europejskie rynki ma być możliwa dzięki nowemu tramwajowi, który będzie bazował na jednej konstrukcji i dawał możliwość modułowego kształtowania wnętrza oraz wyposażenia.
PESA chce rozwijać także produkcję lokomotyw w ramach rodziny Gama - będą to lokomotywa dwunapędowa (elektryczno-spalinowa), lokomotywa elektryczna z silnikiem dojazdowym oraz lokomotywa wielosystemowa, która ma poruszać się z prędkością do 200 km/h.
W najbliższych tygodniach spółka rozpoczyna dostawy pojazdów dla Kolei Małopolskich, tramwajów dla Iasi oraz testy ezt 654 dla Regio Jet i lokomotywy wodorowej. Premiery tych dwóch ostatnich pojazdów zaplanowano na wrzesień.
d.e.
***