O sektorze motoryzacyjnym

Komitet przyjął przedłożoną przez ministra gospodarki Informację dla Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów o dotychczasowych pracach Zespołu ds. opracowania długofalowych działań wobec sektora motoryzacyjnego.

Komitet przyjął przedłożoną przez ministra gospodarki Informację dla Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów o dotychczasowych pracach Zespołu ds. opracowania długofalowych działań wobec sektora motoryzacyjnego.

18 stycznia 2001 roku KERM powołał zespół w celu opracowania rozwiązań, które przyczyniłyby się do zmiany niekorzystnego trendu spadku sprzedaży samochodów produkcji krajowej i wsparcia działań polskich firm sektora motoryzacyjnego.

Zespół skoncentrował się na kwestiach związanych z:

- bezpieczeństwem ruchu drogowego i rejestracji pojazdów;

- ochroną środowiska;

- sferą podatkową;

- polityką celną;

- stymulowaniem rozwoju polskiej produkcji motoryzacyjnej.

W wyniku uzgodnień zespołu wprowadzono następujące uregulowania:

Reklama

1. Minister środowiska wydał rozporządzenie w sprawie klasyfikacji odpadów, w którym jednoznacznie uznano za odpad pojazd wycofany z eksploatacji, tj. pojazd wyrejestrowany lub niezdolny do ruchu. Na import takiego odpadu wymagana będzie zgoda głównego in-spektora ochrony środowiska. Wejście w życie rozporządzenia od 24 marca br. wyeliminuje import "złomu samochodowego". Rozporządzenie to opublikowano w Dzienniku Ustaw nr 17.

2. Minister finansów wydał rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie deklaracji skróconych i zgłoszeń celnych oraz wprowadził obowiązek posiadania przez importera:

a) dokumentu dopuszczenia do ruchu pojazdu w kraju eksportu;

b) zaświadczenia o przeprowadzonym z pozytywnym wynikiem badaniu technicznym pojaz-du;

c) dokumentu identyfikacyjnego pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy za granicą.

Spowoduje to ograniczenie importu samochodów powypadkowych i niewiadomego pocho-dzenia.

Rozporządzenie to opublikowano w Dzienniku Ustaw nr 17 i będzie obowiązywało od 24 marca br.

3. Minister finansów wydał rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia

urzędów celnych uprawnionych do dokonywania odpraw celnych używanych pojazdów sa-mochodowych. Główny Urząd Ceł wytypował 38 takich punktów.

Rozporządzenie opublikowano w Dzienniku Ustaw nr 17 i będzie obowiązywać od 24 marca br.

Ponadto, w celu przeciwdziałania praktyce zaniżania wartości celnej sprowadzanych samo-chodów GUC zwiększy nadzór nad weryfikacją przez służby celne wartości importowanych samochodów używanych. Celnicy otrzymają specjalne instrukcje dotyczące ustalania ich wartości.

Wprowadzenie powyższych rozwiązań powinno ograniczyć import pojazdów używanych, w tym głównie powypadkowych i "złomu samochodowego".

GUC będzie prowadzić bieżący monitoring importu samochodów używanych w celu infor-mowania zespołu o efektach wprowadzenia powyższych regulacji.

W dalszych pracach zespół skoncentruje się na rozwiązaniach długofalowych, dotyczących recyklingu samochodowego i promocji wyrobów polskiego sektora motoryzacyjnego.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: minister | import
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »