O sektorze motoryzacyjnym
Komitet przyjął przedłożoną przez ministra gospodarki Informację dla Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów o dotychczasowych pracach Zespołu ds. opracowania długofalowych działań wobec sektora motoryzacyjnego.
18 stycznia 2001 roku KERM powołał zespół w celu opracowania rozwiązań, które przyczyniłyby się do zmiany niekorzystnego trendu spadku sprzedaży samochodów produkcji krajowej i wsparcia działań polskich firm sektora motoryzacyjnego.
Zespół skoncentrował się na kwestiach związanych z:
- bezpieczeństwem ruchu drogowego i rejestracji pojazdów;
- ochroną środowiska;
- sferą podatkową;
- polityką celną;
- stymulowaniem rozwoju polskiej produkcji motoryzacyjnej.
W wyniku uzgodnień zespołu wprowadzono następujące uregulowania:
1. Minister środowiska wydał rozporządzenie w sprawie klasyfikacji odpadów, w którym jednoznacznie uznano za odpad pojazd wycofany z eksploatacji, tj. pojazd wyrejestrowany lub niezdolny do ruchu. Na import takiego odpadu wymagana będzie zgoda głównego in-spektora ochrony środowiska. Wejście w życie rozporządzenia od 24 marca br. wyeliminuje import "złomu samochodowego". Rozporządzenie to opublikowano w Dzienniku Ustaw nr 17.
2. Minister finansów wydał rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie deklaracji skróconych i zgłoszeń celnych oraz wprowadził obowiązek posiadania przez importera:
a) dokumentu dopuszczenia do ruchu pojazdu w kraju eksportu;
b) zaświadczenia o przeprowadzonym z pozytywnym wynikiem badaniu technicznym pojaz-du;
c) dokumentu identyfikacyjnego pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy za granicą.
Spowoduje to ograniczenie importu samochodów powypadkowych i niewiadomego pocho-dzenia.
Rozporządzenie to opublikowano w Dzienniku Ustaw nr 17 i będzie obowiązywało od 24 marca br.
3. Minister finansów wydał rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia
urzędów celnych uprawnionych do dokonywania odpraw celnych używanych pojazdów sa-mochodowych. Główny Urząd Ceł wytypował 38 takich punktów.
Rozporządzenie opublikowano w Dzienniku Ustaw nr 17 i będzie obowiązywać od 24 marca br.
Ponadto, w celu przeciwdziałania praktyce zaniżania wartości celnej sprowadzanych samo-chodów GUC zwiększy nadzór nad weryfikacją przez służby celne wartości importowanych samochodów używanych. Celnicy otrzymają specjalne instrukcje dotyczące ustalania ich wartości.
Wprowadzenie powyższych rozwiązań powinno ograniczyć import pojazdów używanych, w tym głównie powypadkowych i "złomu samochodowego".
GUC będzie prowadzić bieżący monitoring importu samochodów używanych w celu infor-mowania zespołu o efektach wprowadzenia powyższych regulacji.
W dalszych pracach zespół skoncentruje się na rozwiązaniach długofalowych, dotyczących recyklingu samochodowego i promocji wyrobów polskiego sektora motoryzacyjnego.