Ogromna kara UOKiK dla Auchan. Sieć miała stosować nieuczciwe praktyki
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) nałożył wielomilionową karę na Auchan Polska. Spółka została ukarana za nieuczciwe pobieranie dodatkowych opłat od dostawców produktów rolno-spożywczych. Auchan kilka godzin po decyzji prezesa UOKiK zabrał głos i zapowiedział odwołanie się od decyzji. - Z dostawcami budujemy przejrzyste relacje, zachowując najwyższe standardy - zapewnia sieć.
Ponad 87 mln kary nałożył prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) Tomasz Chróstny na Auchan Polska za działania na szkodę dostawców produktów rolno-spożywczych - podał urząd w opublikowanym komunikacie. Spółka pobierała od swoich kontrahentów opłaty za transport produktów z magazynów centralnych do sklepów sieci.
- Centralny transport towarów polepsza pozycję sieci handlowej. Nie jest zatem dodatkową usługą, za którą powinien płacić dostawca, a podstawowym elementem modelu biznesu sieci handlowych. Dlatego niedopuszczalne jest pobieranie opłat za transport towarów z głównego magazynu do sklepów sieci. To finansowanie własnej działalności kosztem dostawców. Za takie działanie nałożyłem ponad 87 mln zł kary na właściciela sieci Auchan - powiedział prezes UOKiK Tomasz Chróstny, cytowany w komunikacie.
Scentralizowany system dostarczania towarów do sklepów stanowi charakterystykę działalności dużych sieci handlowych - tak również jest w przypadku sieci dyskontów spożywczych Auchan Polska.
Ponad 100 supermarketów i hipermarketów sieci budowanych jest w oparciu o centralizację dostaw i nie są one w stanie przyjmować towarów od setek pojedynczych przedsiębiorców. Bez takiego zaplecza, Auchan nie byłby w stanie konkurować z największymi sieciami na rynku w obrębie nowoczesnego kanału sprzedaży.
Dostawcy nie mają wpływu na etap wewnętrznej logistyki Auchan, natomiast musieli ponosić jej koszty. "Producenci nabiału, wędlin, owoców i innych produktów spożywczych ponoszą koszty dostarczenia ich do magazynów Auchan. Od tego momentu to sieć handlowa staje się właścicielem tych towarów i samodzielnie decyduje o ich dystrybucji do poszczególnych sklepów" - zauważa UOKiK.
Pobieranie opłat za transport produktów z magazynów centralnych do sklepów jest niedozwolone. Urząd uważa, że takie praktyki są nieuczciwym wykorzystywaniem przewagi kontraktowej wobec dostawców produktów rolno-spożywczych.
Oprócz kary finansowej prezes UOKiK zażądał również zaprzestania prowadzenia takich praktyk. Wydana decyzja nie jest prawomocna, przysługuje od niej odwołanie do sądu.
Auchan Polska zabrał głos po decyzji prezesa UOKiK. "Nie zgadzamy się z zarzutami zawartymi w decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ogłoszonej w dniu 12 grudnia 2023 r. w odniesieniu do zasad współpracy sieci z dostawcami produktów rolno-spożywczych" - czytamy w komunikacie przesłanym Interii. Firma zapowiedziała odwołanie się od decyzji w ustawowym terminie - czyli jednego miesiąca.
Sieć broni swojego dobrego imienia i pisze, że "zawsze kieruje się dobrem klientów, przywiązując najwyższą wagę do kwestii ochrony siły nabywczej polskich konsumentów". Co z zarzutami o wykorzystywanie swojej pozycji w stosunku do dostawców? "Cenimy sobie współpracę z dostawcami i partnerami biznesowymi, z którymi sieć buduje przejrzyste i silne relacje, dbając o zachowanie najwyższych standardów i zgodnie z przepisami prawa, tak by umożliwić rozwój obu stronom z poszanowaniem wzajemnych potrzeb z korzyścią dla polskiego konsumenta" - zapewnia Auchan.