Optymizm konsumentów bez zmian
Ipsos-Demoskop podał iż, w styczniu wskaźnik optymizmu konsumentów pozostał na niezmienionym poziomie.
W styczniu wskaźnik optymizmu konsumentów pozostał na niezmienionym poziomie (74 pkt.), przy dwupunktowym spadku wskaźnika klimatu gospodarczego (60 pkt.) oraz jednopunktowym wzroście wskaźnika skłonności do zakupów.
Zdecydowanie pogorszyły się nastroje wśród osób bezrobotnych - z jednej strony (-9 pkt.), i z drugiej strony - wśród osób najbardziej zamożnych (-16 pkt.). Przyczyn pogarszania nastrojów wśród bezrobotnych nie trzeba długo szukać. Stale rosnące bezrobocie oraz brak perspektyw na poprawę sytuacji na rynku pracy mają decydujący wpływ na bardzo złe oceny odnoszące się przede wszystkim do sytuacji gospodarczej kraju. Na pogorszenie się nastrojów wśród najbardziej zamożnych natomiast największy wpływ miały, jak się wydaje, zmiany dokonane przez rząd pro-wadzące do podwyższenia podatków.
Największy wzrost optymizmu zanotowano wśród rolników indywidualnych (+19 pkt.), którzy możliwość poprawy swojej sytuacji wiążą z perspektywami dopłat do produkcji rolnej z kasy Unii Europejskiej. Styczniowe badanie zostało jednak przeprowadzone przed niekorzystnymi informacjami o decyzji Komisji Europejskiej w sprawie dopłat bezpośrednich dla polskich rol-ników.