Optymizm konsumentów nieznacznie w dół
Wskaźnik optymizmu konsumentów (WOK) we wrześniu nieznacznie stracił na wartości i spadł do 106,63 pkt za sprawą pogorszenia klimatu gospodarczego, czyli ocen sytuacji gospodarczej kraju - podał badający koniunkturę Ipsos.
"W ślad za pogorszeniem ocen sytuacji gospodarczej kraju nie podążają oceny sytuacji materialnej gospodarstw domowych. Zarówno oceny sytuacji materialnej gospodarstw, jak i oceny obecnego czasu pod względem dokonywania zakupów dóbr trwałych nieznacznie się poprawiły. Wskaźnik skłonności do zakupów przyjmuje obecnie wartość 105,63 pkt" - wynika z badania.
Zdaniem analityków IPSOS pogorszenie ocen klimatu gospodarczego w ostatnim miesiącu nie jest zjawiskiem jednorazowym.
"Po dynamicznych wzrostach notowanych na wiosnę tego roku, wskaźnik ten od maja systematycznie traci na wartości. Trudno jest przy tym jednoznacznie wskazać na przyczyny tej tendencji, bowiem np. oczekiwania konsumentów co do inflacji są dosyć optymistyczne. We wrześniu gorzej tylko oceniano sytuację na rynku pracy. Jednak pogorszenie w tym przypadku nie jest ani znaczące, ani trwałe" - zaznaczają w komentarzu do badania.
Ich zdaniem tendencja spadkowa w przypadku klimatu gospodarczego powinna niebawem się osłabić.
"Przemawiają za tym oceny konsumentów, wśród których większość uważa, że przyszłość przyniesie poprawę sytuacji gospodarczej kraju. Nieco bardziej negatywnie oceniana jest jedynie sytuacja bieżąca" - podali.
Ponadto z badania wynika, że wśród czynników, które mogą w najbliższym czasie wpływać na tendencje w nastrojach społecznych, ważne miejsce zajmuje rozpoczęta już kampania wyborcza.
"Można się spodziewać, że jak zawsze w takim okresie, optymizm konsumentów będzie karmiony coraz to nowymi obietnicami polityków, a zatem mierzone wskaźniki powinny zyskiwać na wartości. Tak zazwyczaj działo się w przeszłości" - podsumowują.