Oszustwa na telefon. Podsumowali rok, tysiące emerytów wpadło w pułapkę złodziei

Oszustwa na telefon to już prawdziwa plaga. W ubiegłym roku na skutek przestępstw telefonicznych straty przekroczyły 141 mln zł. Wśród ofiar tego typu oszustw aż 3,5 tysiąca to osoby w wieku powyżej 65 lat - poinformowała Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa.

Osoby starsze często nie zdają sobie sprawy, jak łatwo mogą zostać zmanipulowanie przez cyberoszustów - zwraca uwagę Państwowy Instytut Badawczy NASK, który wspólnie z Centralnym Biurem Zwalczania Cyberprzestępczości oraz Warszawskim Instytutem Bankowości, prowadzi kampanię edukacyjną "#Halo! Tu cyberbezpieczny Senior".

"Są przez to bardziej narażone na ataki związane z wyłudzaniem poufnych danych, a przede wszystkim kradzieżą pieniędzy - nawet oszczędności całego życia. Dlatego działania edukacyjne w zakresie cyberbezpieczeństwa realizowane w odpowiedni sposób i dostosowane specjalnie do tej grupy odbiorców są obecnie szczególnie potrzebne" - zaznaczył PIB NASK.

Reklama

Emeryci na celowniku złodziei

Instytut powołując się na dane statystyczne z Krajowego Systemu Informacyjnego Policji zauważył, że wartość strat finansowych poniesionych w 2022 roku na skutek przestępstw telefonicznych, w tym tych przeprowadzonych tzw. metodą na wnuczka i na urzędnika, to ponad 141 mln zł. Wśród ofiar tego typu oszustw aż 3,5 tysiąca to osoby w wieku 65+.

Jak działają złodzieje? To różnego rodzaju oszustwa internetowe, zwłaszcza związane z wyłudzaniem danych, czyli tzw. phishingiem, a także podszywaniem się pod zaufane podmioty - tzw. spoofingiem. Łączone są one ze stosowanymi przez oszustów manipulacjami i socjotechniką.

Według ekspertów NASK ważnym aspektem bezpieczeństwa seniorów jest zachęcanie ich do udziału w webinarach, warsztatach, a także spotkaniach stacjonarnych dotyczących bezpiecznego korzystania z internetu organizowanych przez instytucje przyjazne seniorom.

- Seniorzy bardzo potrzebują takich spotkań, zwłaszcza tych stacjonarnych. Potrzebują bezpiecznej przestrzeni, w której mogą zadawać pytania oraz dzielić się swoimi obawami dotyczącymi przestępstw internetowych. Przestrzeni, w której wiedza ekspercka jest na wyciągnięcie ręki, a prowadzący rozumieją ich potrzeby i potrafią wytłumaczyć trudne zagadnienia w maksymalnie przystępny sposób - powiedziała Beata Frankiewicz z funkcjonującego w strukturach NASK działu Budowania Świadomości Cyberbezpieczeństwa, która koordynuje projekt "#Halo! Tu cyberbezpieczny Senior".

NASK powołując się na raport GUS z 2021 roku wskazał, że aż 34,5 proc. osób w wieku 60-74 nigdy nie korzystało z internetu. Wśród przyczyn takiej sytuacji najczęściej wskazywane były brak potrzeby (27,4 proc.) oraz brak odpowiednich umiejętności (23,1 proc.).

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: cyberprzestępstwa | senior | spoofing | phishing
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »