Państwo jako marka
Polska jest w grupie krajów, które są rozpoznawalne na świecie i jest to najczęściej wizerunek pozytywny.Wpływ wizerunku kraju na jego szanse na rynku globalnym był przedmiotem kolejnego seminarium w Krynicy.
Uczestnicy:
Dr Ewa Łabno-Falęcka, Dyrektor Daimler Chrysler Automotive Polska
Dr Marek Prawda, Ambasador RP w Szwecji
Paweł Kastory, Prezes Zarządu, Grupa Corporate Profiles DDB
Rafał Wiśniewski, Ambasador RP na Węgrzech
Dr Marek Prawda
W budowaniu wizerunku państwa ważne jest podkreślanie różnorodności, czyli budowanie marki poszczególnych regionów. Budowanie marki kraju powinno się też opierać na podkreślaniu elementu zmiany. Ten atut posiada Polska. Element zmiany powinien być jednak obudowany symboliką. Logotyp "Latawca" doskonale odpowiada na zapotrzebowanie na symbol podkreślający zmiany.
Rafał Wiśniewski
Polska jest w grupie krajów, które są rozpoznawalne na świecie i jest to najczęściej wizerunek pozytywny. Jednocześnie jest to znajomość powierzchowna. Są kraje, które są mniej rozpoznawalne od Polski (na poziomie ogólnym), jednak mają atuty, które czynią je rozpoznawalne dla określonych grup społecznych czy elit np.: rynek turystyczny, żywność. Przeszkodą w budowaniu marki kraju jest w przypadku Polski rozchwiana tożsamość narodowa. Nie ta, która mówi o Polakach jako katolikach, bohaterach powstańcach, ale ta, która mówi o nas jako o społeczeństwie mającym gust, poglądy, preferencje i własną symbolikę.
Niektóre kraje nie posiadają loga promocyjnego, inne zmieniają je co kilka lat. Logo powinno być jedynie jednym z wielu elementów składających się na kampanię wizerunkową państwa. W Polsce jest ono głównym i jak się wydaje jedynym elementem kształtowania wizerunku kraju za granicą. Pozostałe elementy to np. muzeum solidarności, muzeum Polskiego Państwa Podziemnego itp.
Paweł Kastory
Polska ma różny wizerunek w różnych krajach. U sąsiadów wizerunek ten jest gorszy niż w dalej położonych krajach. Ponadto zalety Polski i jej charakter jest skrywany przed światem. Często obcokrajowcy przyjeżdżający do Polski są mile zaskoczeni gościnnością, pięknem miast i przyrody, różnorodnością kulturową.
Nowe logo promocyjne Polski, potocznie określane jako "Latawiec" jest za granicą postrzegane lepiej niż w Polsce. Budzi ono pozytywne skojarzenia np.: latający wysoko, piękny, niezwykły. Mimo pozytywnych odczuć są trudności z wykorzystaniem logo, jako że jest ono własnością Ministerstwa Spraw Zagranicznych, a nie wydało ono odpowiednich aktów prawnych umożliwiających korzystanie z "Latawca" przez zainteresowane firmy i organizacje.
Dr Ewa Łabno-Falęcka
Pomiędzy postrzeganiem kraju za granicą a postrzeganiem poszczególnych produktów istnieje zauważalny związek. Dobre postrzeganie kraju przekłada się na pozytywne postrzeganie produktów.