PB: Kolejna rządowa superagencja

"Puls Biznesu" dotarł do projektu powołania Polskiej Agencji Promocji Gospodarczej (PAPG), która ma zastąpić obecną Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych.

"Puls Biznesu" dotarł do projektu powołania Polskiej Agencji Promocji Gospodarczej (PAPG), która ma zastąpić obecną Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych.

Rząd już wie, co zleci nowej agencji. Promocję Polski, wspieranie eksporterów oraz inwestorów. Dużo grzybów w tym barszczu.

PB - dotarł do projektu ustawy o Polskiej Agencji Promocji Gospodarczej (PAPG), który jest obecnie konsultowany w Ministerstwie Gospodarki. Nie jest to do końca projekt rządowy? - To właściwie jest mój projekt, wypracowany w komisji gospodarki na przełomie 2004 i 2005 r. Jego założenia będziemy popierać, choć kilka kwestii trzeba ustalić - mówi Adam Szejnfeld, poseł PO.

Po kolei

PAPG ma się zająć - w kolejności podanej w projekcie - promocją gospodarki, wspieraniem rozwoju eksportu, napływu inwestycji zagranicznych i polskich inwestycji za granicą oraz gromadzeniem informacji o krajowych dostawcach i kooperantach na potrzeby projektów inwestycyjnych. - Kolejność zadań nie ma większego znaczenia. Sądzę, że po prostu chodzi o wyjście od spraw ogólnych (promocja gospodarcza Polski), poprzez wewnętrzne (wsparcie eksporterów) do zewnętrznych (inwestycje zagraniczne) - uważa Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, szef działu ekspertów PKPP Lewiatan. - Mam nadzieję, że kolejność nie będzie miała znaczenia. Naturalnie promocja kraju i wspieranie eksporterów są niezmiernie ważne, jednak PAIIZ stworzono do przyciągania inwestycji. Świetnie mu to idzie, więc ustawa powinna wzmocnić jego narzędzia w tym zakresie - podkreśla Marcin Kaszuba, były wiceminister gospodarki ds. inwestycji i były wiceprezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIIZ).

Reklama

Placówki zagraniczne

Eksperci wskazują na dobre punkty projektu. - Popieram przekształcenie PAIIZ w agencję rządową. Z całą pewnością część jej działań powinna być finansowana ze środków unijnych - komentuje Mirosław Marek, prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP). - Projekt zawiera większość rozwiązań, o których mówiliśmy już dawno. Niestety, nie rozwiązuje najważniejszej kwestii - co z wydziałami ekonomiczno-handlowymi (WEH) ambasad? Ustawa przewiduje stworzenie instytutów promocji gospodarczej, co jeszcze komplikuje sprawę - mówi Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek. Kilka tygodni temu rząd zdecydował o reorganizacji placówek zagranicznych. - Zgodnie z porozumieniem zawartym przez Ministerstwo Gospodarki i Ministerstwo Spraw Zagranicznych promocją, a więc współpracą z partnerami handlowymi, wspieraniem eksporterów i inwestorów, zajmie się około 45 instytutów promocji gospodarczej, natomiast zadania o charakterze ekonomicznym będą realizowane przez wydziały ekonomiczne ambasad i konsulatów - wyjaśniał wówczas Andrzej Kaczmarek, wiceminister gospodarki. Eksperci mają wątpliwości. - Instytucjonalnie uda się to zrobić. Nie jestem jednak pewna, czy to zadziała - mówi Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.

Agencja da pieniądze Nowością jest zapis umożliwiający agencji przyznawanie wsparcia przedsiębiorcom. - Niestety, nie widzę tu ciągu logicznego w wykorzystaniu środków strukturalnych. Obawiam się, że nadal będą one rozproszone w różnych miejscach - uważa ekspert PKPP. - Choć PAPG ma zarządzać środkami strukturalnymi, sądzę, że jest to raczej stworzenie możliwości prawnych niż zapowiedź całkowitych zmian w tym obszarze. Dziś dystrybucją funduszy unijnych przeznaczonych na poprawę konkurencyjności przedsiębiorstw zajmują się m.in. Agencja Rozwoju Przemysłu, PARP, Ministerstwo Edukacji i Nauki czy Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W projekcie nie ma zapisów dotyczących wykluczenia podobnych zadań z kompetencji tych organizacji - mówi Mirosław Marek. Jak i kto będzie zarządzał środkami unijnymi, dowiemy się dopiero za jakiś czas. Na razie nie wiadomo jeszcze, jakimi instrumentami będziemy wspierać przedsiębiorców w latach 2007-2013. - Prace nad ustaleniem tych instrumentów są w początkowej fazie.

Byłoby jednak dobrym rozwiązaniem, gdyby PAPG przejęła od resortu gospodarki przyznawanie wsparcia na drobne projekty proeksportowe, bo to nonsens, by decyzje o przyznaniu przedsiębiorcy kwoty kilku tysięcy złotych zapadały na szczeblu ministerstwa - ocenia Mirosław Marek. Agencja ma też przygotowywać bazy informacyjne. - W wykazie brakuje mi baz dotyczących warunków handlowych w innych krajach oraz warunków zakładania działalności gospodarczej. Wolałabym także, by to PAPG przygotowywała strategię promocji gospodarczej i eksportowej. Dlaczego mają to robić urzędnicy resortu gospodarki - zastanawia się Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.

Misja społeczna

Wygląda więc na to, że agencja nie będzie się nudzić, bo liczba zadań jest imponująca. Gorzej z pieniędzmi na ich wykonanie.- Przy każdym zadaniu powinno być jasno określone, skąd wezmą się na to środki. Dobrze, że agencja może pobierać opłaty za wykonywane towary i usługi, bo zwrócą się koszty ich wykonania. Dobrym pomysłem jest umożliwienie jej współpracy z prywatnymi podmiotami, choć lepiej byłoby określić, czy ma to być w ramach ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym - podkreśla ekspert PKPP. - Wiele wskazuje na to, że jak co roku agencja będzie dostawać za mało pieniędzy przewiduje Marcin Kaszuba. Projekt miał być gotowy w grudniu 2005 r. Rząd powinien się z nim pospieszyć. - Z niepokojem obserwujemy, że prace się przedłużają. Platforma rozważa złożenie projektu poselskiego ustawy o agencji komentuje Adam Szejnfeld.

PO chce jednak zapisać w ustawie, że przejęcie pracowników PAIIZ i WEH będzie tylko warunkowe.

Małgorzata Grzegorczyk

Puls Biznesu
Dowiedz się więcej na temat: rząd | inwestycje zagraniczne | agencja
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »