Pekao planuje wzrost dzięki digitalizacji

Bank Pekao chce w ciągu najbliższych czterech lat wyraźnie zwiększyć rentowność, obniżyć koszty działania i zwerbować ok. 1,2 mln aktywnych klientów bankowości mobilnej. Bankowość cyfrowa, w tym aplikacja PeoPay, ma być podstawowym narzędziem budowania relacji z klientami, poprawy efektywności, wzrostu dochodów i rentowności instytucji.

Zarząd Pekao przyjął nową strategię na lata 2021-24, która nazywa się "Odpowiedzialny bank. Nowoczesne bankowanie". Wynika z niej, że bank chce przyspieszyć transformację cyfrową, udoskonalać procesy, zarabiać jak najwięcej na najbardziej rentownych segmentach klientów. Ale Pekao chce też być bankiem dla młodych i wzmocnić swoją obecność na ryku handlu internetowego. Na dywidendę w latach 2021-24 zamierza przeznaczać 50-75 proc. zysku netto co roku.

- Będziemy bankiem uniwersalnym, bankiem pierwszego wyboru dla naszych klientów poprzez umacnianie relacji z nimi (...) Postawimy na efektywność kosztową i procesową - mówił na zdalnej konferencji prasowej prezentując strategię prezes banku Leszek Skiba.

Reklama

Jakie są twarde, konkretne założenia strategii?

W 2024 roku wskaźnik rentowności kapitału  (ROE) na wzrosnąć do ok. 10 proc. z 4,5 proc. w 2020 roku. Wskaźnik kosztów do dochodów ma się obniżyć do 42 proc. z obecnych 49 proc. Liczba aktywnych klientów bankowości mobilnej z obecnych ok. 2 mln ma wzrosnąć do 3,2 mln. Wypłata dywidendy w wysokości 50-70 proc. zysku planowana jest także za rok ubiegły, choć będzie wymagało to przekonania nadzoru, że bank w trudnych czasach może sobie na to pozwolić.

BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami

- Planujemy za 2020 roku także wypłacić dywidendę na tym poziomie. Portfel frankowy jest u nas marginalny, jesteśmy przygotowani dużo lepiej niż sektor jeśli chodzi o wielkość odpisów covidowych (...) Jesteśmy gotowi do podjęcia dyskusji z regulatorem na temat wypłaty dywidendy - powiedział na konferencji prasowej wiceprezes Pekao Tomasz Kubiak. 

Na stosunkowo niewielki portfel we frankach powstały po przejęciu banku BPH (niewiele ponad 2 proc. portfela kredytowego) i ryzyko pogorszenia się sytuacji przedsiębiorstw w wyniku trwającego kryzysu bank utworzył w ubiegłym roku blisko miliard złotych rezerw. Były one jednym z powodów niezrealizowania poprzedniej strategii. 

Przypomnijmy, że "Siła polskiego żubra" na lata 2018-20 zakładała osiągnięcie przez bank rentowności (ROE) 14 proc. w 2020 roku, a wyszło 4,5 proc., choć jeszcze w 2019 roku jego ROE wynosił ok. 10 proc. Bank miał osiągnąć w 2020 roku 3 mld zł zysku netto, a osiągnął 1,1 mld zł. Wskaźnik kosztów do dochodów w 2020 roku miał wynieść "poniżej 40 proc.", a było to 49 proc. Systematycznie cyfryzował natomiast kolejne obszary swojej działalności.

- Zrealizowaliśmy szereg inicjatyw cyfrowych (...) Klientów mobilnych jest 1,5 raza więcej niż dwa lata temu (...) Jesteśmy dziś silnym, dużym, stabilnym i odpornym na materializację ryzyka bankiem - mówił Leszek Skiba.

Strategia banku oparta jest na scenariuszu makroekonomicznym zakładającym szybkie odbicie polskiej gospodarki po pandemii. W związku z tym działalność Pekao w ciągu najbliższych czterech lat ma być oparta na czterech filarach: "klient, wzrost, efektywność i odpowiedzialność".

Co się kryje pod hasłami?

Nowe podejście do klienta ma polegać m.in. na umożliwieniu klientom detalicznym załatwienia prawie każdej sprawy online i rozszerzaniu możliwości jakie daje bankowość cyfrowa na obsługę przedsiębiorstw. To oznacza skokową cyfryzację. Ona właśnie jest kluczem do poprawy efektywność banku.

Głównym narzędziem kontaktu klienta z bankiem będzie aplikacja mobilna PeoPay. To jej funkcjonalności mają dawać poczucie wysokiej jakości obsługi i satysfakcję. Dzięki rozwojowi bankowości mobilne i zwiększaniu liczby jej użytkowników oraz zaawansowanej analityce danych pozwalającej oferować klientom to, czego potrzebują bank chce osiągnąć wskaźnik digitalizacji bliski 100 proc.

- Liczymy, że 3,2 mln klientów będzie używać naszej aplikacji mobilnej. Będzie ona  podstawowym kanałem obsługi i sprzedaży (...) Jednocześnie zależy nam na bardzo wysokiej satysfakcji naszych klientów - mówił Leszek Skiba. 

- Wierzymy, że ponad 60 proc. naszych klientów będzie aktywnie korzystać z PeoPay

Planujemy wdrożenie zaawansowanej personalizacji. Budowa mocno spersonalizowanych relacji z klientami przełoży się na wzmocnienie naszych dochodów o ok. 20 proc. w przypadku klientów indywidualnych - dodał wiceprezes banku Krzysztof Kozłowski.

Tak cały świat zautomatyzowanych usług cyfrowych ma wspomóc bank w walce o efektywność. Wzrost ma zostać osiągnięty dzięki wzmocnieniu pozycji rynkowej Pekao wśród konsumentów detalicznych oraz mikroprzedsiębiorstw, a także zwiększenie sprzedaży kredytów dla małych i średnich firm. Pekao jest obecnie największym bankiem korporacyjnym

- Wytypowaliśmy już najbardziej dochodowe segmenty produktowe - powiedział Leszek Skiba.

Pekao, który ma teraz ok. 5,5 mln klientów zamierza co roku pozyskiwać ponad 400 tys. nowych klientów detalicznych. Ale bardzo zależy mu na młodych, bo teraz 40 proc. jego klientów skończyło 55 lat. Do 2024 roku chce do siebie przekonać ponad 600 tys. osób poniżej 26 roku życia. Zamierza postawić na produkty konsumenckie i zwiększyć z 7 proc. do 10 proc. udział w rynku pożyczek gotówkowych.

- Naszym priorytetem będzie umocnienie pozycji w grupie klientów młodych. Chcemy być dla osób młodych bankiem tzw. podstawowej pierwszej relacji - mówił Krzysztof Kozłowski.

Wzrost w segmencie małych oraz średnich przedsiębiorstw bank planuje osiągnąć dzięki wykorzystaniu w większym stopniu kanałów zdalnych, analityki danych oraz prostym i zautomatyzowanym procesom kredytowym. To ma pomóc w zwiększeniu udziału rynkowego w tym segmencie do 12 proc. z ok. 10 proc. obecnie. Chce też, żeby rocznie z jego usług korzystało kolejne ponad 2 tys. małych i średnich firm, co ma oznaczać wzrost liczby takich klientów o 30 proc. w 2024 roku w porównaniu z chwilą obecną.

Pekao szacuje, ze jego dochody z klientów należących do mikrofirm mogłyby się zwiększyć o ponad 5 proc. Chce więc pozyskiwać rocznie ponad 40 tys. mikrofirm i zwiększyć udział rynkowy w tym segmencie o 3 punkty proc. do 8 proc. chce im także sprzedawać w 2024 roku cztery razy więcej kredytów niż obecnie

W planach ma również rozwój leasingu i faktoringu oraz poszerzenie palety usług do zarządzania finansami firmy online. Postawi też na wzrost w produktach inwestycyjnych poprzez cyfryzację oferty i procesów obsługi oraz dzięki kompetencjom doradztwa inwestycyjnego i sprzedaży ubezpieczeń za sprawą współpracy ze swoim akcjonariuszem - PZU.

- Jedną z naszych przewag jest współpraca z największą grupą ubezpieczeniową w Polsce. Pozwoli to zaoferować naszym klientom szeroką paletę ubezpieczeń - powiedział Krzysztof Kozłowski.

Technologie i e-commerce

Bank udostępni klientom płatności odroczone oraz uruchomi ofertę pożyczek gotówkowych dla klientów kupujących online. Zaoferuje też możliwości sprzedaży ratalnej e-sklepom i platformom e-commerce oraz bramkę płatniczą wraz z operatorem systemu t-pay.

- Pandemia niezwykle zdynamizowała rynek e-commerce w Polsce - powiedział Krzysztof Kozłowski.

- Siłą napędową dla nowej strategii jest nasze centrum technologiczne - elastyczne i zdolne do szybkiej adaptacji do dynamicznie zmieniających się warunków rynkowych - dodał wiceprezes Błażej Szczecki.

Co znaczy hasło odpowiedzialność w przypadku banku? Pekao chce wspierać rozwój gospodarczy koncentrując się na dystrybucji rządowych i unijnych programów odbudowy gospodarki oraz transformacji klimatycznej dla swoich klientów. Jednocześnie sama działalność komercyjna i operacyjna banku będzie brać pod uwagę czynniki zrównoważonego rozwoju.

Pekao to duży bank i nie zamierza grać ostro. Chce utrzymać bezpieczny profil ryzyka i mieć jeden z najniższych kosztów ryzyka wśród największych banków. Planuje obniżyć koszty ryzyka do 50-60 punktów bazowych. W tym celu udoskonali modele ryzyka, zautomatyzuje procesy oceny kredytowej i zadba o bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni. Zamierza też wprowadzać metody zaawansowane w ocenie ryzyka dzięki tym modelom, zwane metodą IRB.

- Finansowanie projektów zrównoważonych, wspieranie uporządkowanego przejścia na gospodarkę niskoemisyjną oraz zwiększanie finansowania energii ze źródeł odnawialnych to jeden z priorytetów naszej działalności - mówił Krzysztof Kozłowski.

Pekao planuje rosnąć organicznie, a nie przez fuzje i przejęcia innych instytucji. Jednak z powodu dużych portfeli kredytów we frankach co najmniej kilka banków w Polsce może mieć spore kłopoty. Pekao deklaruje zatem, że może wykorzystać tę sytuację do poprawy swojej siły rynkowej.  

- Oczywiście wiemy, że inne banki mają problemy, więc będziemy starali się wykorzystywać tę sytuację aby zwiększać pozycję rynkową, pozyskiwać klientów - powiedział prezes Leszek Skiba.

ram

Przekaż 1% na pomoc dzieciom - darmowy program TUTAJ

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Bank Pekao SA
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »