PKP Cargo repolonizują część dawnego Pafawagu. Transakcja wyniesie 13,5 mln zł
PKP Cargo wykupiły za 13,5 mln zł aktywa likwidowanego oddziału firmy Alstom Pojazdy Szynowe sp. z o.o. Spółka Skarbu Państwa zyskała tą transakcją prawa majątkowe do aktywów niematerialnych - np. znaków towarowych - oraz zapasy magazynowe.
Zarząd PKP Cargo SA poinformował w komunikacie giełdowym o zakupie przez spółkę likwidowanego oddziału firmy Alstom Pojazdy Szynowe Sp. z o.o. (dawny Pafawag). Cena transakcji wyniosła 13,5 mln zł, a w jej skład wchodzą zapasy magazynowe oraz materialne składniki majątkowe, w tym m.in. dokumentacja i prawa intelektualne do znaków towarowych czy patentów na produkowane części do taborów.
Zakupione przez spółkę Skarbu Państwa aktywa wejdą w skład PKP Cargotabor sp. z o.o.
Jak zaznaczyły PKP Cargo w komunikacie, "przedmiotowa umowa jest istotna dla Grupy ze względu na zapewnienie dostępności pakietów naprawczych aparatury elektrycznej dla serii lokomotyw użytkowanych przez spółki z Grupy". Dzięki zakupowi likwidowanej filii Alstom, PKP Cargo "zapewnią sobie możliwość serwisu lokomotyw" w ramach usług zarządzanej przez siebie spółki.
Firma Alstom Pojazdy Szynowe zarządza halami produkcyjnymi, które kiedyś były własnością Państwowej Fabryki Wagonów (potocznie Pafawag). Wykupienie przez PKP Cargo części ich aktywów oznacza ich repolonizację po ponad 25 latach.
Główne wrocławskie zakłady produkcyjne, ale także część hal w Katowicach, Łodzi i Warszawie, zostały upaństwowione w 1945 r. Ich prywatyzacja nastąpiła w 1997 r., kiedy zostały wykupione przez niemiecką spółkę Adtranz. Cztery lata później dawany Pafawag trafił do kanadyjskiego koncernu transportowego Bombardier, który zarządzał fabrykami do 2021 r.
W drugiej połowie XX wieku wrocławskie zakłady wyprodukowały dla Polskich Kolei Państwowych ponad 2 tys. lokomotyw elektrycznych oraz ponad 1,5 tys. elektrycznych zespołów trakcyjnych.
Alan Bartman