PKP - perfidne cięcia rozkładów

Wchodzące w sobotę w życie zmiany w rozkładzie jazdy pociągów w woj. śląskim budzą sprzeciw kolejarskich związków zawodowych i niektórych samorządów. Związki zapowiadają pikietę i akcję informacyjną w tej sprawie.

Przeciwko ograniczeniu liczby połączeń zaprotestował także prezydent Częstochowy Tadeusz Wrona, interweniując u marszałka i wojewody śląskiego. Do swoich wystąpień prezydent załączył kopie listów od rozżalonych pasażerów z Częstochowy i okolic.

Obowiązujące od 10 stycznia zmiany w rozkładzie jazdy wybranych pociągów regionalnych polegają na odwołaniu lub zmianie terminów kursowania niektórych z nich. 52 pociągi zostały odwołane, 34 będą kursować tylko w dni robocze, 10 innych ma ograniczone terminy kursowania (np. nie pojadą w wakacje). Inne zmiany dotyczą 14 kolejnych pociągów.

Reklama

Zmian nie akceptują kolejarskie związki, które przed świętami Bożego Narodzenia nieoficjalnie zapowiadały nawet blokadę torów w regionie.

Ostatecznie do protestu nie doszło. Jednak wiceszef kolejarskiej "Solidarności" Tomasz Matera powiedział w piątek, że związki nadal nie akceptują zmian, za które obwiniają współfinansujący przewozy samorząd woj. śląskiego.

"Zamierzamy pikietować Urząd Marszałkowski podczas najbliższej sesji Sejmiku. Będziemy też informować pasażerów, kto jest odpowiedzialny za to, że nie mogą dojechać do pracy, szkoły czy w weekend na narty. Liczymy, że społeczny nacisk skłoni marszałka do zmian w rozkładzie" - powiedział Matera.

Urząd Marszałkowski broni umowy, jaką samorząd zawarł na 2009 r. z koleją. W minionym roku województwo dofinansowało PKP Przewozy Regionalne kwotą ponad 83 mln zł, w tym roku będzie to ok. 100 mln zł. Od tego roku samorząd woj. śląskiego, wraz z innymi regionami, jest współwłaścicielem tej spółki.

Zmiany w rozkładzie niepokoją nie tylko związkowców, ale i środowiska lokalne. Prezydent Częstochowy Tadeusz Wrona po raz kolejny interweniował w piątek w sprawie ograniczenia połączeń kolejowych między tym miastem a Śląskiem.

"To, co nastąpi w sobotę, to nie są zwyczajne korekty rozkładu - to perfidne, niczym nieuzasadnione działanie na szkodę pasażerów, miast i całego regionu" przytoczył prezydent opinię pasażera, jaką otrzymał listownie.

Nadawcy listów do prezydenta zwracają uwagę na pełne obłożenie połączeń kolejowych, które pozwalają dotrzeć do pracy lub na uczelnie na Śląsku tysiącom osób. "Ich likwidacja jest w tej sytuacji absurdalna i ekonomicznie wręcz nieuzasadniona" - uważają.

Chodzi o ograniczenia na liniach, będących - według Wrony "kręgosłupem układu komunikacyjnego województwa": Częstochowa- Katowice-Gliwice, Katowice-Bielsko-Biała, a także m.in. linii Bielsko-Biała-Cieszyn, Częstochowa-Lubliniec i Gliwice-Bytom.

Mieszkańcy częstochowskiej części województwa stracą po zmianach dogodne połączenia umożliwiające dojazd na godz. 8 rano do szkół, uczelni i do pracy. Pogarsza się też połączenie Częstochowy z Krakowem. Zdaniem Wrony, reprezentanci samorządów gmin i powiatów mają pełne prawo do informacji i uczestnictwa w debacie o przyszłości transportu kolejowego w regionie.

*

Prezes PKP Intercity Czesław Warsewicz i członek zarządu spółki Krzysztof Supa zostali w piątek odwołani ze stanowisk - zdecydowało Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy spółki.

Na ich miejsce powołano: Krzysztofa Celińskiego na stanowisko prezesa oraz Krzysztofa Kołodziejskiego na stanowisko członka zarządu - dyrektora technicznego.

Jak poinformowała spółka, decyzja o zmianach w składzie zarządu jest "związana z zakończeniem istotnego etapu procesu restrukturyzacji Grupy PKP".

"Zmiany w zarządzie PKP mają na celu istotną poprawę współpracy w ramach zarządu oraz usprawnienie procesu eksploatacyjnego w spółce. Głównym zadaniem zarządu w nowym składzie będzie kontynuowanie przygotowań do prywatyzacji spółki, ze szczególnym uwzględnieniem realizacji programu inwestycyjnego, przy wykorzystaniu funduszy europejskich" - tłumaczy PKP w oświadczeniu prasowym.

Nowy prezes PKP Intercity Krzysztof Celiński od 2005 roku był prezesem zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe. Wcześniej pełnił m.in. funkcję prezesa Metra Warszawskiego. Do czasu wyłonienia następcy Celińskiego na stanowisku prezesa PKP Polskie Linie Kolejowe obowiązki jego przejmie Zbigniew Szafrański - dotychczasowy przewodniczący Rady Nadzorczej spółki.

Zbigniew Szafrański od 2006 roku był pełnomocnikiem zarządu PKP ds. międzynarodowych i przewodniczącym Rady Nadzorczej PKP Polskie Linie Kolejowe. Na forum międzynarodowym reprezentuje kolej w licznych organizacjach, m.in. jako Przewodniczący Grupy Infrastrukturalnej Community of European Railways w Brukseli.

Również w piątek decyzją Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy PKP Polskie Linie Kolejowe ze stanowiska członka zarządu odwołano Mirosława Pawłowskiego oraz Józefa Jeżewicza.

Ich następcy zostaną wyłonieni w otwartym postępowaniu kwalifikacyjnym.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: PKP | prezydent | cięte | samorząd | kolejowe | rozkład jazdy PKP | cięcia
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »