Po zmianach w CANAL+, czas na zmiany w HBO!
Maj upłynie pod znakiem nowości od CANAL+, czyli CANAL+1, CANAL+ Seriale, CANAL+ Sport 2 i CANAL+ Discovery. Pewnego rodzaju odświeżenie oferty i nowości przydałyby się też głównemu konkurentowi tego nadawcy w segmencie filmowych kanałów premium, czyli HBO. Zwłaszcza, że ostatnia nowość, czyli kanał HBO Comedy, pojawiła się w... styczniu 2007 roku. HBO ma ogromną bibliotekę, którą mógłby wykorzystać do stworzenia wielu nowych kanałów. Dotychczas stawiał na platformy z wideo na żądanie, ale być może niebawem pójdzie w ślady CANAL+.
Jakie kanały HBO oferuje w innych krajach? W Stanach Zjednoczonych, poza głównym HBO, HBO2 i HBO Comedy, dostępne są: HBO Family, z kinem rodzinnym, HBO Signature, pokazujący przede wszystkim oryginalne produkcje nadawcy, HBO Zone, skupiony na produkcjach dla dorosłych i lekkiej erotyce oraz HBO Latino, adresowany do hiszpańskojęzycznych Amerykanów. W Meksyku i Wenezueli można z kolei oglądać HBO Plus, który skupia się na koncertach, filmach i serialach komediowych, sporcie i dokumencie.
W naszym kraju trudno sobie wyobrazić wejście HBO na rynek kanałów sportowych. Tutaj nadawca musiałby rywalizować o prawa nie tylko z CANAL+, ale także z Polsatem Sport, Eurosportem, czy TVP Sport. Bardziej prawdopodobne wydaje się uruchomienie kanału z wysokiej klasy dokumentem, kanału serialowego albo koncertowego.
Skoro CANAL+ zdecydował się na wyjście poza dotychczasowe spektrum działalności, to podobnych kroków należy się spodziewać po HBO. Na razie nadawca walczy o uwagę abonentów nc+. Niedawno mogli skorzystać z darmowego dostępu do biblioteki HBO Go. To na pewno przyzwyczaja ich do marki. Nie wszyscy klienci korzystają jednak z bibliotek na żądanie. Pewna część oczekuje tradycyjnych kanałów telewizyjnych.
Popularność poszczególnych kanałów premium trochę pokazują dane telemetryczne. Choć HBO nie zmieniał od lat oferty, to jego sztandarowy kanał miał w 2014 roku większe udziały w rynku niż CANAL+. 0,19 proc. wobec 0,16 proc., na co zapewne miała wpływ dystrybucja w Cyfrowym Polsacie.
CANAL+ Family miał 0,13 proc. udziału w rynku, HBO 2 - 0,10, CANAL+ Film i CANAL+ Family 2 po 0,09 proc., HBO Comedy - 0,08 proc., a CANAL+ Film 2 - 0,07 proc. Lepiej niż HBO i główny CANAL+ wypada jednak CANAL+ Sport. W zeszłym roku miał 0,24 proc. udziału w rynku (wszystkie dane Nielsen Audience Measurement dla Wirtualnych Mediów).
Autor: Daniel Gadomski
Pobierz darmowy: PIT 2014