Pociąg wygrywa z samochodem

Ceny u przewoźników powinny spadać. Na trasach krajowych kolej i linie lotnicze będą walczyć głównie o klienta biznesowego. Tylko jedna z kolejowych spółek, PKP Intercity, wyda na modernizację taboru 1 mld zł. Przeciętny pasażer będzie wybierał między własnym samochodem a pociągami.

Kolej musi przyspieszyć, inaczej nie ma żadnych szans w starciu z innymi środkami lokomocji, wynika z badania Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Klientem, o którego będą walczyć linie lotnicze, kolej i firmy zajmujące się długoterminowym wynajmem samochodów, jest przede wszystkim biznesmen.

Tylko szybka kolej

Dziś na kilku trasach zaliczanych do listy głównych traktów krajowych wygrywa samochód. Mimo całej mizerii polskich dróg, jeśli w podróż po Polsce wybierają się co najmniej dwie osoby, najbardziej opłaca im się pojechać autem.

- Intercity wygrywa w przypadku przejazdów pojedynczych, ale jedynie na tradycyjnych dla siebie trasach. Kiedy w podróż wyruszają co najmniej dwie osoby, a tak bywa najczęściej w przejazdach biznesowych czy wypoczynkowych, samochód bardziej się opłaca. Tylko inwestycje PKP Intercity, operatora szybkich połączeń kolejowych, w tabor oraz modernizacja infrastruktury kolejowej mogą zwiększyć konkurencyjność kolei - mówi Adrian Furgalski z TOR-u.

Z danych TOR-u wynika, że kolej wygrywa z samochodem tylko na trasach Warszawa - Kraków i Warszawa - Katowice. Średnia cena biletów razem z miejscówką na trasach z Warszawy do największych miast w Polsce waha się między 81 a 100 złotych. Za te same pieniądze samochodem może pojechać kilka osób. Do nich PKP Intercity kieruje też swoją promocję auto-stop, która kilka podróżujących wspólnie osób zwalnia z płacenia za bilety powrotne.

Pasażer skorzysta

Adrian Furgalski podkreśla, że to bardzo dobry pomysł, ale na dłuższą metę potrzebne są większe zmiany.

- I my je wprowadzamy. W ciągu 4 lat zamierzamy zainwestować prawie miliard złotych w modernizacje i zakup 14, może 20 nowych wagonów oraz 10 lokomotyw - wylicza Czesław Warsewicz, prezes PKP Intercity.

W nowych wagonach dla biznesmenów znajdzie się miejsce do pracy, dostęp do internetu i TVN24. Po 2013 roku spółka zamierza się też włączyć w tworzenie szybkiej kolei na trasie Warszawa - Wrocław. Na nowoczesne pociągi na tę linię może przeznaczyć 150-200 mln euro.

Na razie połączenie Wrocław - Warszawa to jedyna trasa, na której jeśli chodzi o cenę, bezkonkurencyjnie króluje samolot LOT-u. Przedsiębiorcy skarżą się jednak, że samolot jest mały, a poza tym nie można mieć pewności, że po przyjściu na lotnisko nie zastanie się informacji, że lot został odwołany - zdarza się to zbyt często.

Doświadczenia europejskie pokazują, że tylko szybka kolej ma szansę przejąć pasażerów z innych środków lokomocji. Takie pociągi z Paryża do Brukseli czy Londynu odebrały klientów liniom lotniczym.

- U nas to też będzie możliwe, jeśli do 2015 roku PLK zmodernizuje sieć i prędkość przejazdu przynajmniej na kilku trasach zwiększy się do ponad 200 km/godzinę. Intercity docelowo powinna wozić 15-16 mln osób, wobec niecałych 11 mln w 2006 roku. Ale kolej czeka najpierw ostra walka z liniami lotniczymi o klienta biznesowego. Uruchomienie tanich lotów krajowych, co powoli organizują przewoźnicy, jeszcze bardziej obniży konkurencyjność kolei. To oznacza walkę cenową, która dla klienta będzie bardzo korzystna - podkreśla Adrian Furgalski.

Promocje na latanie

Linie lotnicze zaczynają oferować promocyjne bilety, bo chcą przyzwyczaić pasażerów do latania, zanim kolej się zmodernizuje i zacznie kusić klientów lepszymi warunkami podroży.

- Naszą ofertę kierujemy do ludzi, którzy przy wyborze formy podróżowania kierują się czasem i wygodą. I w tym kontekście samolot jest bezkonkurencyjny - uważa Paweł Dąbkowski, prezes Direct Fly.

Reklama

Katarzyna Kozińska

JAKIE BYŁY KRYTERIA OCENY SPOSOBU PODRÓŻY
Przy wyborze najkorzystniejszych połączeń oceniano: bezpieczeństwo, komfort podróży, czas trwania podróży (łącznie z dojazdami z i na dworce), punktualność i cenę. Założono, że z pociągiem konkuruje tani samochód osobowy, uwzględniono koszty stałe użycia samochodu.
Gazeta Prawna
Dowiedz się więcej na temat: PKP | samolot | linie lotnicze | pociągi | Warszawa | PKP Intercity | pociagi | samochod | Intercity | pociąg
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »