Pociągi towarowe w Polsce pojadą dwa razy szybciej?

Maria Wasiak, szefowa Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, powiedziała, że liczy na podwojenie średniej prędkości pociągów towarowych jeszcze w tej perspektywie UE.

- Bardzo istotnym, oczekiwanym skutkiem realizacji "Krajowego Programu Kolejowego do 2023" jest co najmniej podwojenie średniej prędkości pociągów towarowych. To jest bardzo konkretny wskaźnik gospodarczy, który ma wpływ na efektywność naszych firm transportowych, na koszty taborowe przez nich ponoszone. Chcielibyśmy go osiągnąć w tej perspektywie unijnej - podkreśliła minister infrastruktury i rozwoju.

- Priorytetem jest też kontynuacja projektów pasażerskich w kierunku skrócenia czasu przejazdu między głównymi miastami - dodała Wasiak.

We wtorek rząd przyjął "Krajowy Program Kolejowy (KPK) do 2023 r.", który zakłada wydanie 67,5 mld zł do 2023 r. na inwestycje w infrastrukturę kolejową.

Reklama

Efektem realizacji programu ma być m.in.: skrócenie czasu przejazdu między największymi polskimi miastami, zaproponowanie alternatywnego w stosunku do transportu samochodowego i lotniczego środka transportu; zdecydowane zwiększenie dostępności komunikacyjnej wielu regionów kraju, także dla tzw. ściany wschodniej oraz Polski zachodniej czy wzmocnienie powiązań międzyregionalnych, nie tylko w relacjach kolejowych do stolicy.

Program przygotowało Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, jego wykonawcą będzie spółka PKP Polskie Linie Kolejowe.

Na podstawie programu ma być opracowany szczegółowy plan realizacji inwestycji kolejowych, który będzie zatwierdzany przez MIR, Ministerstwo Finansów, a w przypadku realizacji programów regionalnych - przez ministra odpowiedzialnego za rozwój regionalny.

Planowane inwestycje zostały podzielone w KPK na listę podstawową i rezerwową. W pierwszej kolejności będą realizowane inwestycje z listy podstawowej, zaś w przypadku oszczędności - z rezerwowej.

Do najważniejszych zadań zapisanych w programie należą: poprawa przepustowości linii kolejowych w obrębie aglomeracji, osiągnięcie korzystniejszego czasu przejazdu pociągów względem transportu drogowego, inwestycje w ciągu tzw. "Magistrali Wschodniej" na trasach: Rzeszów - Kielce - Lublin - Białystok - Olsztyn, wdrażanie systemu ERTMS w Polsce, czyli Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym, poprawa jakości oferty i bezpieczeństwa infrastruktury udostępnianej przewoźnikom przez PKP Polskie Linie Kolejowe.

KPK zakłada też lepsze skomunikowanie Warszawy z innymi regionami, poprawę połączeń między miastami wojewódzkimi, zapewnienie sprawnych połączeń kolejowych z portami morskimi w Szczecinie, Świnoujściu, Gdańsku i Gdyni, poprawę stanu technicznego linii ważnych dla ruchu towarowego, m.in.: zapewniających ominięcie aglomeracji warszawskiej, poznańskiej i górnośląskiej.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: transport | MIR | pociągi
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »